Køn

brevkassespørgsmål

Køn

brevkassespørgsmål af
Liam
13 år
Oprettet 6 måneder 2 uger siden

Hvor mange forskellige køn findes der og hvad hedder de?

Svar:

Hej, det kan jeg godt forstå du stiller det spørgsmål. I dag er der rigtig mange forskellige køn, som er accepteret i vores samfund, og det kan være rigtig forvirrende at finde ud af hvor mange der præcis er, og hvad de forskellige hedder.

Biologisk set har vi 2 køn, som er mand eller kvinde. Indenfor de seneste år har vi fået mere fokus på køn og kønsidentiteter, som ikke bare handler om biologi , men også om, hvad man føler sig som. Jeg kan ikke give dig en fuldstændig liste, for der er ikke en liste som alle er blevet enige om. Men der findes mere end 60 kønsidentiteter, og her er en del af dem:

Akønnet, Androgyn, Cis mand, Cis kvinde, Ciskønnet, Demiguy, Demigirl, Dobbeltkønnet, Female to Male, Femme, Flydende kønsidentitet (Gender Fluid), Gender Bender, Gender Nonconforming, Gender Pivot, Gender Questioning, Genderqueer, Interkønnet, Interkønnet mand, Interkønnet person, Interkønnet kvinde, Intetkønnet, Kvinde, Kønsdivers, Kønsneutral (Gender Neutral) Multikønnet, Neutrois, Nonbinær, Nonkonform, Omnikønnet, Pankønnet, Polykønnet, Queer, Trans, Transkvinde, Transmand, Transperson, Transkønnet kvinde, Transkønnet person, Transmaskulin, Tredje køn, Trikønnet, Tvekønnet, Two-spirit person.

Det er mange forskellige kønsidentiteter at skulle forholde sig til, og der findes garanteret flere endnu.

Det kan godt være overvældende at skulle forholde sig til alle sammen og tage stilling til, hvilken kønsidentitet der passer på en selv. Derfor har jeg fundet frem til nogen af de mest kendte, som kan gøre det mere overskueligt.

Ciskønnet: Når man identificerer sig med sit køn.

Interkønnet: At være intetkønnet, så identificerer man sig ikke med noget køn.

Non-binær: Er en kønsidentitet, hvor man hverken er mand eller kvinde.

Transkønnet: Man føler sig ikke som det køn man er og ønsker at skifte køn

AkønnetMan føler sig ikke som et bestemt køn og identificerer sig hverken med kvinde eller mande kønnet. Man ønsker mere et kønsneutral udtryk for sin kønsidentitet.

Jeg håber at have hjulpet dig i din jagt på de mange køn.

Kram
Sofie

sofiefs billede
Sofie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål