kærligheden er noget rod
brevkassespørgsmål af
Anne
20 år
Århh, hvor jeg synes forhold er noget svært noget! Jeg er tyve, og har aldrig haft et seriøst, længerevarende forhold - af en grund, har jeg fundet ud af; Efter jeg 4-5 måneder er begyndt at date én mere seriøst. Tit overvejer jeg, om al usikkerheden, tankerne, "svigter han mig nu", fortvivelsen - er det hele værd? Og det er ikke noget nyt, sådan havde jeg det også med mine tidligere 'flirts', som dog aldrig udviklede sig til forhold. Jeg er så ked af, at jeg ikke kan 'hvile' i et forhold, og så bare tage det hele som det kommer. Jeg føler mig truet, som om jeg har noget på spil hele tiden og har hjertebanken, og det er mildt sagt så forfærdeligt! Jeg ved ikke om det skyldes manglende erfaring, for jeg er som sådan ikke usikker af natur. Men ved den mildeste hentydning eller uklare besked fra hans side, bliver jeg fuldstændig hysterisk og mine tanker kører på fuld drøn. Det skal lige siges, at jeg ikke har fortalt ham om mine følelser - og omvendt, har han kun været inde på, at han rigtig godt kan lide mig. Ved ikke om det ville give mig noget afklaring, eller kærligheden bare skal føles på denne måde? For wow jeg synes det er stressende, bliver helt i tvivl, om jeg nogensinde ville kunne være i et forhold.. Vh Anne

Svar:
Kære dig,
Det er rigtig ubehageligt hele tiden at føle sig så usikker når man faktisk gerne vil kunne være i et forhold. Du beskriver at du ellers ikke er usikker, men når det kommer til dette punkt, så bliver du for alvor i tvivl og tankerne kører rundt. Som du selv skriver, så kan det være meget stressende. Hjernen er simpelthen på overarbejde hele tiden i sådanne perioder, og det er hårdt.
Du er ikke alene om at have sådan et "mønster" når det kommer til kærligheden, og for de fleste handler det om at man ikke føler sig god nok, at man ikke føler sig værdig nok. Det er noget jeg vil råde dig til at arbejde lidt på - at tro mere på dig selv. Det kan være rigtig svært, men man kan vokse meget af det og netop komme til at hvile mere i sig selv og i et forhold. Ingen er perfekte, og heldigvis for det. Det er også helt naturligt at, der i begyndelsen af et forhold opstår den typiske usikkerhed om, hvordan den anden ser på en og det man har sammen. Så lidt usikkerhed er svært at undgå. Jeg tænker at det kunne være godt til dig at melde ud til ham fyren, hvordan du har det med ham og samtidig høre ind til, hvordan han har det. Han har allerede været inde på at han rigtig godt kan lide dig, så det du måske mangler nu, er mere afklaring i forhold til om det kan blive til noget seriøst også. Hvis han har lyst til det, og du også har det, så synes jeg du skal tillade dig selv at gå ind i det og prøve at nyde det. Og så er det faktisk mens du er i det, at du allerbedst kan arbejde med usikkerheden. For det vil blive fremprovokeret mange gange sikkert, og det er her du skal gøre det hårde arbejde. Ikke lade dig rive med når frygten melder sig i forhold til om han nu svigter dig. Prøv i stedet at nyde det gode i har sammen. Og husk dig selv på at du er skide skøn præcis som den du er.
De fleste mennesker har prøvet at blive svigtet eller forladt af en de holder af - det gør altid rigtig ondt og det tager lidt tid at komme ovenpå igen, men man skal passe på med at det ikke forhindrer en i at kaste sig ud i nye forhold. Du spørger selv om det er usikkerheden værd. Det synes jeg det er. Du fortjener ligeså meget kærligheden som alle andre. Det vigtigste er at du ved, hvor dine grænser går. Så længe du ved det og lærer at sige til og fra, så skal det nok gå. Tro på dig selv, sig ja til dem, som behandler dig godt og vil dig, og sig nej til dem, som er knap så søde.
Kærligheden er ikke altid nem, men den er svær at undvære og kan være helt fantastisk.
Jeg ønsker dig alt det bedste på din vej!
De bedste hilsener,
Charlotte