Jeg vil væk hjemme fra!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har det utroligt svært derhjemme...
Jeg lever i rod og min mor bliver ved med at sige det nok skal blive gjort... Lige nu er jeg på efterskole, men kan ikke klare weekenderne hjemme så bliver så meget jeg kan på skolen... Men når jeg er hjemme kan jeg ikke klare det jo mere jeg er på skolen var der er pænt og rodet op og derhjemme roder kan jeg ikke mere.... Jeg må ikke odne mit værelse så jeg har et rent sted at være forid min mor bliver ved med at sige hun vil se alt jeg smider ud, men det vil hun ikke før jwg kommer hjem..... Jeg må heller ikke have det stående på bordet for så kan de ikke passe vores kæledyr (chinchilla)...
Jeg vil ikke hvad jeg skal gøre.... Vil bare gerne væk fra dette helvede

Svar:
Kære dig,
Tak, fordi du skriver, jeg fornemmer på dig, at du er ret presset over situationen og derfor synes jeg også, det er vigtigt, at du skriver her.
Det er meget forskelligt, hvordan man kan lide at leve, når det kommer til ens hjem og rod. Nogle påvirker rod overhovedet ikke, mens det for andre er helt vildt stressende, når det roder eller er beskidt. Det kan helt sikkert skabe konflikter, når man er forskellige på det punkt. Jeg kan godt forstå, at du er frustreret over situationen derhjemme, hvor du ikke må smide noget ud, uden din mor er med på sidelinjen. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får snakket med hende om det - fortæller hende hvor meget det går dig på, at der roder sådan, så I kan finde ud af en fælles løsning. Måske du kan få lov at fjerne nogle ting fra dit værelse uden at smide det ud også? Hvis hun meget gerne vil bestemme, hvad der skal smides ud, kan du måske putte tingene i kasser og sætte udenfor dit værelse?
Det duer ikke, at du er utilpas derhjemme, så I må få snakket om det og finde ud af en løsning, der passer jer begge!
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Sophie