Jeg vil ikke såre min kæreste

brevkassespørgsmål

Jeg vil ikke såre min kæreste

brevkassespørgsmål af
Bine
17 år
Oprettet 1 år 2 måneder siden

Hej rådgiver: Jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i snart 3 måneder. Han er en rigtig god kæreste og jeg elsker ham rigtig meget. Der er bare det, at jeg føler mig mere tiltrukket til kvinder end til mænd, har jeg fundet ud af. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Når vi har sex er det rart…. men jeg føler bare jeg mangler noget, en kvindelig krop. Jeg har fået orgasmer med ham nogle gange, ikke ved penetration, men ved stimuli ved klitoris. Det er også helt fint og rart, jeg drømmer bare om at have sex med en pige. Der var forleden nat, hvor jeg drømte en drøm hvor jeg havde sex med kvinder…. det sjove er så bare at det var en trekant, så det var to kvinder. Det føltes dejligt og virkelig tilfredstillende, men da jeg vågner op og realiserer at jeg lige har haft en drøm om at være min kæreste utro, bliver jeg utrolig ked af det. Hvad er det et tegn på? Jeg har jo på ingen måde lyst til at såre min kæreste, og på alle andre punkter end det sexuelle er han perfekt. Hvad skal jeg sige eller gøre? Han har hjulpet mig igennem en masse ting og er det bedste menneske man kan have tæt på og betro sig alt, jeg ved dog ikke hvordan jeg skal formidle dette. Når vi har sex har han mange ønsker om ting jeg kan gøre på ham, men ting som jeg ikke har lyst til at gøre. For eksempel, blowjob på ham, dette prøvede jeg 1 gang…. Men jeg bryder mig virkelig ikke om det. Han accepterer jeg ikke har lyst til det, men der ærger ham meget. Hvad skal alt dette betyde? Han er jo så sød ved mig og jeg vil jo ikke såre ham. Hjælææææælp mig - tak Bine

Svar:

Kære Bine.

Først og fremmest skal du vide at jeg synes det er meget modigt af dig at skrive til os. I dit brev viser du tydeligt at du er i kontakt med dit eget jeg og kan finde ud at mærke dine egne følelser og tag handling på dem. DET er sejt!

Hvornår er man til det ene eller det andet?

Du skriver i dit brev at du er blevet i tvivl om din seksualitet. Det er et dilemma som mange unge ender i når de bliver seksuel aktive med en partner eller oplever en intimitet med et andet menneske. Det er ganske normalt da man naturligt kan mærke at der sker noget med ens krop og sind i forbindelse med den seksuelle kontakt. Mens nogle mærker at de udlever den helt rigtige seksualitet for dem så kan andre opleve at der mangler noget. Det kan være forbigående men det kan også være at man opdager at man føler stærk tiltrukket af det andet køn, og det derfor er noget man gerne vil føre videre ud i livet. Derfor er der heller ikke noget ensidigt svar på om du er til kvinder eller ej. Det er noget du helt selv skal mærke efter i maven. Det kan tage lang tid og der behøves ikke komme ét svar på det spørgsmål.

Hvordan snakker man med sin kæreste om det?

Du skriver også at du ikke har lyst til at såre din kæreste. Det kan jeg godt forstå. Du skriver at han er rigtig god for dig. Jeg er ikke i tvivl om at du holder af din kæreste og at han helt sikkert er rigtig god for dig. Jeg er heller ikke i tvivl om at du ikke ønsker at såre ham. Derfor kan det også være svært måske at skulle tage en snak med ham om de følelser der er dukket op,  om end det nok vil være en god ide, hvis din interesse er så stor at du kan mærke at det er noget som ikke bare kan være en forbigående tanke. Jer klar over at det kan være ganske grænseoverskridende og måske er det ikke lige nu og her at den snak skal tages. Men der er jo intet der udelukker det andet. At have lyst til at være sammen med en kvinde behøver ikke være ensbetydende med at jeres forhold er slut. Du kan forklare ham at du har tænkt over at være sammen en kvinde længe og at det begynder at blive noget der betyder meget for dig. Det kan være at I kan lave en aftale om at du kan få lov til at udforske det?

Det er naturligvis klart at samtalen vil få et negativt udfald. Din kæreste vil måske ikke føle sig god nok i jeres forhold. Måske vil han også synes det er grænseoverskridende at du er sammen med en anden mens I er kærester. Men det kan også være at han tager dine lyster som et tegn på at du ønsker at udforske noget nyt og derfor ser det som en bonus for jeres forhold? Selv hvis han ikke tænker sådan og selvom det måske er en svær besked at modtage kan han måske alligevel se det positive i at du er så åben fordi det siger noget om hvor meget han betyder for dig.

Hvad hvis man finder ud af at man har en anden seksualitet end den man troede først?

Hvis du finder ud af at du har en anden seksualitet og den trækker så meget i dig at du gerne vil forandre dit kærlighedsliv er det nogle store overvejelser der vil komme. Det er ikke en nem proces. Hverken at være i tvivl, stå med et valg med en kæreste og skulle fortælle venner og familie det. Det kan være grænseoverskridende og tage lang tid. Men på et eller andet tidspunkt vil man finde ro i det. Det vigtigste er at man har sig selv med hele vejen. Der er ingen der skal proppe noget ned over hovedet på en eller "forvente" at man gør noget bestemt. Du kan nemlig være lige som du ønsker at være og du skal ikke proppes ned i en kasse. Det er din egen beslutning i dit liv og den skal du holde fast i som du ønsker den. Jeg tror på at du kan finde lykken i lige præcis det som gør dig glad. Der er ingen der siger det skal være i morgen eller om to år eller om det overhovedet skal være.

Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke på din rejse.

Kærlig hilsen

Emilie, Cyberhus.

cyberhusemilies billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål