Jeg vil gerne tjene penge
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus.
Først vil jeg gerne sige tusind tak for at i har den her brevkasse. Jeg har allerede skrevet flere gange og det har hjulpet mig rigtig meget, så tak.
Nå, mit spørgsmål er om det er muligt at få et job som 13 årig udover at være babysitter eller avis uddeler, for jeg vil gerne tjene lidt penge og jeg kan ikke rigtig finde noget. Kan i hjælpe?

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit brev og dit søde kompliment! Hvor er det dejligt at høre, at du er glad for brevkassen og at du har fået nogle svar som har hjulpet dig.
Der er mange som er ivrige efter at få sit første fritidsjob allerede som 13 årig, så det er et godt spørgsmål du stiller. De to mest almindelige fritidsjob når man er 13 år, er som barnepige eller reklame- og avisuddeler. Du spørger, om det er muligt at få et job som noget andet end lige præcis de to muligheder. Hvis du synes, at jobbet med at være barnepige eller omdele reklamer og aviser ikke lige er dig, kan det måske være lidt sværere at få et fritidsjob. Det har ikke noget med dig at gøre, men det er fordi, at mange arbejdsgivere foretrækker unge, der er fyldt 15 år, fordi unge på 15+ år må lave lidt flere ting end når man er under 15 år. Du skal derfor ikke blive ked af det, eller tage det personligt, hvis du ikke lige får et job med det samme.
Her kommer nogle forskellige forslag til nogle andre fritidsjob. Så kan du prøve at undersøge dem og finde ud af, om der nogle af dem, som vil være noget for dig og som du kan finde i nærheden af hvor du bor. Det kan eksempelvis være noget inden for landbrug, rideskoler med fodring, udmugning, pasning af mindre husdyr samt heste, lugning, bær- og frugtplukning, grøntsagsopsamling eller lignende opgaver. Det kan også være lettere arbejde med modtagelse, sortering, optælling, prismærkning og pakning af varer eller emballage i butikker, supermarkeder og varehuse. Nogle steder vil du muligvis kunne ekspedere i mindre forretninger, såsom kiosker, bagerbutikker og grøntforretninger. Det kan også være rengøring, oprydning og borddækning forskellige steder.
På den her hjemmeside kan du se lidt mere om, hvordan du søger job og du kan også finde en jobportal for unge og se om der er nogle ledige jobs i nærheden af, hvor du bor.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Mange hilsner fra
Gro.