Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Jeg vil gerne have min bøjle af

brevkassespørgsmål

Jeg vil gerne have min bøjle af

brevkassespørgsmål af
Rebecca
17 år

Hej :) Jeg er en pige på snart 18 og har haft bøjle i snart 2 år. Mine tænder sidder helt lige (vil jeg selv mene) og vil derfor gerne nå at få den af inden sommerferien begynder. Meeeen... hvis jeg vælger at sige jeg gerne vil have den af nu, får jeg så stadig sat de der tråde bag på tænderne der holder dem lige? Og får jeg stadig en “retainer” hvis behøvet? Eller opsiger heg retten til det ved at selv bestemme at min bøjle skal af? Mvh. Rebecca

Svar:

Hej Rebecca

Tak for dit spørgsmål. Jeg tænker at du vil få tilbudt holde-bøjler, selv om du gerne vil holde med din behandling lidt før tandlægen er tilfreds. Det kommer måske også an på om du formulerer det som et krav ("jeg vil ha' den af nu!!!") eller om du stille og roligt forklarer, at du er så træt af den og derfor gerne vi have den af. Måske er der et kompromis mellem "nu" og "lige før sommerferien".

Den eneste måde du kan dinde ud af det, er ved at spørge din bøjle-tandlæge. Og man har altid lov til at spørge...

Held og lykke med det

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål