Jeg tror jeg har fået trauma for at køre i biler.
brevkassespørgsmål af
Jens
12 år
Hej jeg vil engtlig bare spørge om lidt hjælp fordi at jeg er begyndt at blive bange for at køre i bil. Det er noget der er kommet for en uge siden. Jeg spender i mine muskler og tar fat i det der håndtag der er i loftet i bilen. Jeg bliver virkelig bange bare ved tanken har snakket med mine forældre men de siger bare at det nok skal gå over. Men det tror jeg ikke. Jeg tror at det er fordi at da jeg var 4-5 år gammel kørte min far galt ( med mig i bilen ). Det har aldrig genert mig men nu er det begyndt at gøre mig bange. Jeg føler mig også heldig ( fordi at jeg ikke dødte den dag ). Så jeg vil vide om jeg kan gøre noget for at få mit trauma væk. ( beklager hvis jeg har lange sætninger eller stave fejl er ikke den bedst til de der ord )

Svar:
Hej med dig
Jeg er ked af at høre, at du oplever en følelse af angst, når du kører bil og at du har været ude for et uheld tidligere.
Nogle gange kan vi godt blive meget opmærksomme på alting omkring os og så kan det næsten blive helt umuligt at lade være med at tænke på de ting, der kan gå galt. Her kan det være vigtigt at tænke på, at selvom ting engang imellem går galt, så er det vigtigt at leve sit liv og ikke lade sig begrænse af tankerne om, hvad der kan ske.
Dette kan selvfølgelig godt være lettere sagt end gjort. Du skriver, at du har snakket med dine forældre om det og det synes jeg er rigtig sejt af dig! Det vigtigste når vi bliver bange eller kede af det er at få snakket om det.
Du skriver også, at du ikke har haft et problem med at køre i bil før nu, hvor det er begyndt at gøre dig bange. Det gør også, at jeg tænker, at det her er noget, som du godt kan komme over igen. Jeg vil anbefale dig at blive ved med at snakke med dine forældre og fortæl dem om, hvordan du har det. Men det kan også være vigtigt ikke at tage for meget afstand fra at køre i bil. Det kan nemlig gøre, at det bliver endnu sværere for dig, når I så skal ud og køre. Du skal ihvertfald vide, at det her er noget, du kan komme over igen og måske bliver de første par gange grænseoverskridende eller nervepirrende. Men på et tidspunkt kan du komme til at glemme det igen.
Jeg kan også forstå på dig, at det er for nylig, at du har oplevet at blive bange i bilen. Rigtig mange mennesker oplever på et tidspunkt at blive meget opmærksomme på de ting, der kan gå galt, når man kører i bil. Det er det samme med folk, der er bange for at flyve. For de fleste går det over igen og det kan føles nærmest som om man bare "glemmer" det.
Selvom jeg tænker, at dine tanker er meget almindelige og sagtens kan gå væk igen, så er det rigtig godt, at du er opmærksom på dig selv. Hvis du bliver ved med at opleve, at det er meget svært at køre i bil, så synes jeg, at du skal fortælle dine forældre, at du har givet det en chance, men at du stadig bliver rigtig bange. Hvis du har mod på det, kan du fortælle dem, at du gerne vil snakke med en om det. Det kan være din læge eller en psykolog. Det betyder selvfølgelig ikke, at der er noget i vejen med dig, men det kan være rigtig rart at få snakket med andre om det.
Jeg ønsker dig alt held og lykke med det og jeg håber, at du snart bliver glad og tryg ved køreturene igen.
De bedste hilsner
Signe M.