Jeg synes andre kvinder er flotte, nærmest sexet
brevkassespørgsmål af
Ukendt person
23 år
Hej Cyberhus. Jeg har været i et forhold i lidt over et halvt år nu, med den skønneste kvinde. Hun er alt jeg nogensinde har drømt om, og kan virkelig ikke se mig selv uden hende. Men jeg er generelt en meget kvindeglad person, og jeg har en tendens til at synes andre kvinder er meget smukke, nærmest sexet. Jeg har ikke lyst til at dyrke sex med de her kvinder, men når jeg ser en kvinde på gaden eller på nettet, og jeg synes hun ser godt ud, så er der bare et eller andet inde i mig der tænder. Jeg elsker min kæreste, og har ikke lyst til at være sammen med andre end hende, men synes det er lidt spøjst at jeg kan få det sådan her ved at se andre kvinder. Hvad betyder det mon? Vh en forvirret spørger.

Svar:
Kære du
Først og fremmest: hvor er det dejligt at høre at du er i et dejligt forhold, med en skøn pige. Det er skønt, når man finder en som man har det så godt sammen med.
Selvom man er i et godt forhold, med en person man elsker højt, så er det stadig ganske normalt ind i mellem at få tanker eller fantasier om andre personer. For nogle sker det sandsynligvis oftere end for andre - hvis man eksempelvis er lidenskabelig af natur, forestiller jeg mig at man kan have en større tendens til at fantasere om eller tænke på andre end ens kæreste. Uanset hvad, er det noget som de fleste, som er i et forhold, har oplevet, og det er ikke noget der er noget i vejen med. Vi får alle en masse indtryk i løbet af dagen, og de indtryk vil helt uundgåeligt fylde i vores tanker. Jeg tror ikke du skal tænke, at det betyder noget særligt, andet end at du har en tendens til at lægge mærke til andre kvinder. Som du selv siger, så er det ikke fordi at du rent faktisk har lyst til at have sex med de kvinder du lægger mærke til og/eller fantaserer om - og det tænker jeg er en vigtig detalje. En ting er tanke og noget andet er handling - vores tanker er vores egne og tankerne er altså helt normale og helt okay at have.
Der er et studie der har vist, at der ikke er nogen sammenhæng mellem graden af fantasier om andre end ens partner, og hvor tilfreds man er i sit parforhold. Så jeg tænker ikke, at du skal være nervøs for, at fantasierne om andre, betyder at der er noget galt i dit og din kærestes forhold. Så længe det holder sig til fantasierne, så er det ikke noget du skal føle er forkert eller skal tænke er et dårligt tegn.
Jeg håber at mit svar har givet dig noget klarhed. Husk at du altid kan skrive herind igen, hvis du skulle have flere spørgsmål.
De bedste hilsner,
Freja