Jeg har stjålet mad og drikkevarer, og nu fortryder jeg det virkelig
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Har stjålet fra Bazar, Netto, Fakta og Bilka. Mad og drikke, men ikke dyre drinks som vin. Blev fanget i dag af en medarbejder, da viste mig deres kamera med mig da efterlod affald på hylderne. De fangede mig ikke i at stjæle på deres kameraer, men jeg var meget bange. Stopper for nu af i at stjæle i nogen butikker. Er konstant bange nu, hvis de ikke finder en vare og ser kameraerne og finder ud af, at jeg stjælet i går, for en uge siden eller for en måned/år siden. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørsgmål!
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for at blive opdaget. Det lyder på dig, som om at du faktisk har ståljet i gennem længere tid? Måske er det blevet en form for vane for dig? Måske har du gjort det i pengenød, det er selvfølgelig svært for mig at sige.
Det lyder til at du efter at være blevet opdaget i at sjæle, er fyldt af uvisheden omkring, hvorvidt butikken vil opdage og afsløre dig i,  at du har stjælet fra deres butikker i gennem en længere periode. Det kan jeg sagtens forstå kan være svært at håndtere, hvilket også er fuldstædig normalt. Følelsen af at bliver afsløret i en handling, som man jo egentlig godt ved er forkert er ikke særlig rar. Jeg tror mange unge mennesker ville opleve, det som pinligt.
Her har jeg også lyst til at tilføje et fact om, at en butik faktisk højest må gemme videooptagelser i 30 dage, hvilket jo vil sige, at det ikke er sådan, at en butik kan sidde og kigge mange uger eller måneder tilbage på deres optagelser fra deres butik, så den fact kan måske hjælpe dig i forhold til frygten for at blive ersløret i et have stjålet via. et kamera.
Der er selvfølgelig konseksvenser af de handlinger man gør.  Særligt hvis man begår en lovovertrædelse. Konseksvensen for dig, da du oplevede at blive fanget af en medarbejder, har naturligvis været meget ubehagelig. Men jeg tænker faktisk ikke, at oplevelsen alene har været negativ. Jeg tænker nemlig, at konseksvensen ved at blive opdaget måske kan have hjulpet dig til at komme på rette vej igen?
Det tænker jeg, fordi du netop blev skræmt og bange ved at blive opdaget.   Så jeg tænker, at oplevelsen ved at blive opdaget ikke kun har haft negative konseksvenser, men måske faktisk også hjulpet dig til at komme ud af en usund og dårlig vane?
Så måske skal du forsøge at vende din oplevelsen med at blive taget til noget positivt. Minde dig selv om at oplevelsen har gjort dig i stand til at komme på rette vej igen, og faktisk helt stoppe med at stjæle framadrettet, hvilket jo er en rigtig god ting.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget
De bedste hilsner fra Sara