Jeg har det ikke godt med min krop...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej CyberHus... Jeg skriver herinde til jer, fordi jeg ikke rigtig har lyst til at snakke med andre om det.. mest fordi de ikke rigtig forstår det. Jeg er en pige på 14 år, jeg har dog ikke fået min mens,  eller heller ikke rigtig nogle bryster.. de gør dog ondt, og de er vokset, man kan bare ikke se det. Som i overhovedet ikke. Det er lidt frustrerende, alt det med mens og bryster, da alle i min klasse har det. Mine veninder gør også tit grin med at jeg er flad, og ydmyger mig med det.. det er ret nederen, men jeg tør på en måde ikke at sige noget?.. jeg har derimod kønshår mm. Men det er nok ikke relevant i mit spørgsmål..
Hvordan kan det være jeg er så forsinket i min pubertet?.. Hvornår får man senest sin mens + udvikler brysterne noget mere?. Jeg er på en måde bange for der aldrig sker mere end det her, selvom jeg ved der nok sker noget.. Jeg føler mig bare ikke god nok, pga. min krop..

Svar:
Kære du
Jeg kan lige så godt sige med det samme, at du er helt normal! Men jeg kan godt forstå, at det må være utrolig frusterende ikke at være ligeså udviklet som de andre piger omkring dig ift. dine bryster og menstruation. Det er ikke mange, der synes det er rart at skille sig ud fra de andre, og særligt ikke når det kommer til ens krops udvikling. Der vil man bare gerne følge med de andre. Men alle kroppe er forskellige, og det betyder også, at ens udvikling altid vil være forskellig fra andre.
Ud fra det du fortæller, så kan jeg berolige dig med, at du er kommet i puberteten, fordi du har udviklet kønshår, og du oplever ømme bryster. Selvom det ikke er noget, der er synligt for andre, så kan det måske være beroligende at vide, at alt helt sikkert er som det skal være. Inden man får bryster, så skal først igennem det, du går igennem lige nu, nemlig ømme bryster. At du har ømme bryster er nemlig et tegn på, at dine bryster er igang med at vokse. Og de kan godt være ømme i et stykke tid inden det bliver rigtig synligt, at de er vokset.
Det er også helt normalt, at du ikke har fået menstruation endnu. De fleste piger får menstruation, når de er mellem 10-16 år. Nogle får også senere. Så selvom det kan virke stressende, at alle andre piger i din klasse har fået menstruation, så er der faktisk ikke noget unormalt ved, at du ikke har fået det endnu. Der plejer at gå mellem 1-1½ år fra ens bryster er begyndt at udvikle sig til man får sin første menstruation. Og eftersom dine bryster er i gang med at udvikle sig, så skal din menstruation nok komme. Et andet tegn du kan holde øje med er, om du har fået udflåd. Man plejer nemlig at have udflåd i nogle måneder inden menstruationen kommer.
Det lyder godt nok ikke særlig sjovt, at dine veninder gør grin med dig og ydmyger dig. Det synes jeg faktisk på ingen måder er i orden, for du kan ikke gøre for, at du ikke er lige så langt i udviklingen som de er. Det gør dig ikke forkert eller mærkelig. Og det er rigtig trist, at det går udover, hvordan du har det med din krop - for den er helt normal. Hvis du kan, så synes jeg, at du skal sige til dem, at det sårer dig, når de gør grin med dig. Som dine veninder burde de være støttende og spørge ind til, hvordan du har det. Nu kender jeg selvfølgelig noget om jeres venskab, men du er bare en helt normal teenagepige, og dine veninder burde ikke behandle dig sådan.
Hvis du har brug for at snakke med en, som ved noget om kroppen og pubertet, så kan jeg anbefale dig at prøve at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Han eller hun vil helt sikkert kunne besvare alle dine spørgsmål, og vil måske også kunne berolige dig. Det kan nemlig være rigtig godt at få vendt sine tanker og bekymringer med en, der forstår det. Du kan måske også prøve at snakke med din mor eller en anden kvinde i din familie om det. Alle kvinder har været igennem den udvikling, din krop er igang med, og måske har din mor eller en anden også været i samme situation som dig? Du er selvfølgelig også altid velkommen i vores chat til en snak.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og er blevet beroliget lidt - husk endelig at du er helt normal, og din krop er igang med at udvikle sig, selvom det måske ikke er tydeligt.
Mange hilsner Pernille