jeg er ikke tilfreds med mig selv
brevkassespørgsmål af
Anna
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år jeg syndes selv jeg er tyk har nu i 2 uger levet af vand og ved ikke hvad jeg skal gøre kan i hjælåe?

Svar:
Kære Anna
Jeg kan godt forstå, at du ligesom mange andre unge på din alder har meget fokus på din krop. Udseende og specielt vægt fylder desværre stadig rigtig meget, og det er noget, som rigtig, rigtig mange - både børn og voksne - blive usikre og kede af. Så jeg forstår virkelig, at det også fylder for dig.
Du skriver, at du de sidste to uger kun har levet af vand, og jeg går ud fra, at det er fordi, du gerne vil tabe dig og gerne tabe dig hurtigt, og desværre er "vandkure" blevet en af de nyere ting, som folk prøver, når de gerne vil tabe sig. Problemet med en vandkur det er, at det er rigtig, rigtig farligt kun at drikke vand. Vand er vigtigt, men vi kan ikke leve udelukkende af vand. Det er fordi, at hvis man kun drikker vand, så skyller man en masse rigtige vigtige ting i kroppen, som den skal bruge for at fungere. Man kan derfor nærmest sige, at man kan "forgifte" sig selv med vand, hvis man drikker alt for meget af det, og ikke får mad, som kan give kroppen noget af alt det andet, som den har brug for. Man kan blive virkelig syg og dårlig, og hvis man bliver ved, så kan det faktisk også være livsfarligt. Jeg ved godt, at det måske kan være lidt skræmmende at høre, og det er ikke min mening at skræmme dig, men jeg tænker, at det er vigtigt, at du kender risikoen ved en vandkur.
Det der også er med en vandkur, det er, at hvis man taber sig, så er det typisk vægt, som man lynhurtigt vil tage på igen, fordi det ikke er kun fedt, som man taber, når man kun drikker vand. Hvis man f.eks. taber sig fire kilo, så er det måske kun 1 af dem, som er egentlig fedt, mens resten vil være, fordi man f.eks. ikke har noget mad i maven eller afførring i tarmene. Derfor vil man altså tage det vægt på igen, så snart at man begynder at spise igen. Så selvom en vandkur kan lyde som en rigtig nem og hurtig måde at tabe sig på, så er det hverken en sikker, sund eller god metode.
Når det så er sagt, så er det absolut muligt at tabe sig, hvis man gerne vil det, men hvis man gerne vil tabe sig og ligesom fastholde vægttabet, så handler det om at ændre sine madvaner. At spise flere grøntsager og magert kød f.eks. kylling og mindre af de mere usunde ting såsom kage, slik, chips osv. Derudover så handler det om at bevæge sig og at gøre det tit, så f.eks. træne/løbe/spille sport et par gange om ugen. Det kan godt være lidt svært at finde ud, hvordan man skal gøre det, og derfor kan det være en rigtig god idé f.eks. at snakke med sine forældre om det. Det kan være, at I kan gøre det til et familieprojekt og ligesom hjælpe hinanden med at leve sundere? Tit kan det i hvert fald være nemmere, hvis man ligesom kan støtte hinanden lidt i det.
En rigtig vigtigt ting det er, at man skal gøre alt med måde. Så spis forskellige ting og tillad dig selv engang imellem at spise noget, som du virkelig har lyst til. Et enkelt stykke kage hist og her gør ingen skade, og derfor skal man heller ikke dunke sig i hovedet, hvis det er, at man kommer til at spise lidt sødt og godt engang imellem. Det er helt okay!
Til sidst så vil jeg også gerne sige, at det er helt okay, hvis man ikke er åleslank og en størrelse ekstra small. Man kommer så hurtigt til at tænke, at der kun er én rigtig måde at se ud på, fordi vi i tv, film, blade og på sociale medier mest af alt ser mænd og kvinder, som er toptrænet. Og det er helt okay at være toptrænet eller åleslank, men det er også okay, hvis man ikke er. Der er plads til os alle, og så længe at ens vægt ikke er farlig for ens sundhed, så er det helt okay, hvis man vejer lidt mere end nogle af dem, som man kender. Der findes også modeller, som har en stor numse eller store lår og en blød mave, fordi det er helt okay. Du er god og smuk præcis, som du er, og verden ville være et kedeligt sted, hvis vi alle var helt ens. Samtidig er vi også mere end vores vægt, og for mange tror jeg, at personlighed og ens måde at være på er ligeså vigtig hvis ikke mere vigtig end hvad størrelse bukser, man bruger. Jeg tænker altid, at vi bliver husket for dem, vi er, og hvordan vi behandler andre, og ikke hvordan vi så ud, imens vi gjorde det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og jeg håber virkelig, at du vil begynde at spise igen, for sådan en vandkur er bare virkelig farlig, og der er meget bedre måde at tabe sig på, hvis man gerne vil det. Jeg sender mange varme tanker din vej!
De bedste hilsner
Amanda