Jeg er alt for usikker på mig selv
brevkassespørgsmål af
Cass
15 år
Jeg er altid så usikker på mig selv og hvordan jeg ser ud. Før i tiden har jeg havt nogle problemer med hvordan jeg så ud og spiseforstyrelser, og jeg har virkelig ikke lyst til at det sker igen. Jeg kommer hellere ikke fra Danmark, så jeg har sådan en mærkelig accent, så jeg føler mig bare endu mere anderledes end alle de andre. Nogle af mine venner bliver med med at sige at jeg er tyk, og selvom jeg ved at det er altid en joke, så bliver jeg ved med at tænke "hvad hvis det ikke er en joke".
Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke bare kan tage det som en joke i stedet for at tage det personligt.

Svar:
Kære Cass,
Godt at du skriver her i brevkassen. Jeg er ked af at høre, at du har kæmpet med en spiseforstyrrelse, og kan godt forstå at du ikke har lyst til at det skal ske igen. Derfor er det super godt, at du er opmærksom på signalerne og hvad det gør ved dig, når dine veninder kommer med sådan nogle kommentarer/jokes.
Jeg tror, at mange unge oplever det, som du gør – at være usikker på sig selv og sit udseende. Du skal vide, at det er helt normalt især, når man er ung. Det kan tage enormt meget energi hele tiden at tænke over, hvad andre mon tænker, og om man er rigtig eller forkert. Jeg vil starte med at sige, at jeg er sikker på, at du er helt som du skal være! Vi er alle sammen forskellige og heldigvis for det. Det vigtigste er, at du har det godt i din krop, og at DU er glad for den uanset, hvordan den ser ud. Når man begynder at føle sig usikker på sig selv, kan man hurtigt komme til at lede efter fejl hos sig selv, f.eks. hvordan man taler, hvilket tøj man har på, ens hår osv., og det kan være rigtig svært at stoppe de tanker igen. Èn måde du kan gøre det på, er ved at stoppe op, når du begynder at tænke negative tanker om dig selv og finde 2-3 positive ting, du kan sige til dig selv i stedet for. Du kan også skrive de gode ting ned på et papir, som du kan finde frem, når du bliver usikker på dig selv – lidt som en huskeliste, som kan hjælpe dig med at bryde de negative tanker. Hvis det er svært selv at komme i tanke om nogle gode ting, kan du spørge dine veninder, søskende eller forældre om, hvad de synes er det bedste ved dig.
Nogle dage rammer kommentarer og jokes lidt mere end andre. Det kan være, at man allerede er i lidt dårligt humør, og så bliver man mere sensitiv og kan komme til at tænke over, om det mon var sagt for sjov eller ikke. Jeg tænker, at det kan være en god idé, at du får sagt fra overfor dine veninder, og fortæller dem, at du ikke synes det er sjovt. Selvom de måske kun mener det i sjov, er det faktisk ikke særlig sjovt at kalde andre for tyk, og slet ikke når det får dig til at føle dig usikker. Måske ved nogle af dine veninder, at du tidligere har haft det svært med din krop og haft en spiseforstyrrelse, og så er jeg sikker på, at de godt kan forstå, at du ikke synes det er rart. Du behøver heller ikke forklare, hvorfor du beder dem om at stoppe, hvis du ikke har lyst til det, så kan du eventuelt bare sige, at du gerne vil have, at de lader være, fordi det ikke er sjovt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og husk at du altid er velkommen i Cyberhus’ 1:1 chat, hvor du kan få en mere uddybende snak om, hvordan du har det, og hvad du kan gøre.
Alt det bedste og et kram herfra,
Jeanette