Pres i hovedet, brystet og maven.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
For lige at starte et sted, så har min lillebror på 9 år har i 3 år eller sådan noget, haft diagnoserne ADD, Aspergers Syndrom, Overintelligens og Social kognitiv. Han gik først på en normal skole og gik så i 2 tredje i en specialklasse. Min mor fortalte mig for at halvt år siden at hans læger snakker om, om han også skal "mærkes" at han ikke kan føle empati. Hun fortalte også at det går rigtig dårligt for ham i hans skole. Han laver ikke hans lektier, og har blandt andet stukket af fra skolen. Han er også begyndt at lave i hans bukser, hvilket min mor tror skyldes at han er stresset i skolen. Det hele med min lillebror nager bare rigtig meget. Han kan også være ret svær at arbejde med overfor, og jeg en tendens til at blive voldsomt vred på ham, hvilket jeg godt kan se ikke helt er i orden, efter at jeg har gjort det. (Jeg ved ikke om det skal nævnes at vi også har en søster på 11 år :-) ) Udover det, har jeg også nogle problemer med mine forældre. Jeg har en blog, som jeg ikke havde fortalt til nogen, hvor jeg ligesom fik alle mine følelser ud. Min far var inde i min historik, fandt hjemmesiden og læste det hele. Han konfronterede mig med det og jeg sagde til ham at jeg synes at det var utroligt krænkende at han snagede i hvad jeg laver. Vi begyndte at skændes og jeg løb ud i sneen i bare fødder og nattøj. Jeg gik lidt rundt i området indtil jeg fandt hjem til en af min veninder. Jeg skrev til mine forældre at jeg var hos hende, og at jeg nok først kom tilbage igen om aftenen. Det skal lige siges at på bloggen stod der blandt andet at jeg tit ryger, og at jeg har røget hash. Siden det har jeg sørget for at mine søskende også er der når mine forældre er, så jeg ikke behøver at snakke med dem. Jeg har længe haft et lidt anstrengt forhold til min far, fordi at jeg altid syntes at han var lidt "underlig". F.eks. går han meget op i at alt skal være i orden og alt skal være rent. Han går meget op i at jeg ikke må rode på mit værelse, og har blandt andet taget fjernsyn, ipod, mobil og retten til at se mine venner fra mig, fordi at jeg glemte at rydde op. Han har meget let ved at blive meget rasende og vred, og i mens jeg boede hjemme (jeg går på efterskole), græd nok i gennemsnit en gang om dagen. Hun har aldrig slået mig eller lignende, men jeg har tit følt mig psykisk tæsket af ham. Min mor har altid været en jeg kunne støtte mig op af når min far opførte sig som han gør. Hun sagde ikke altid noget til ham, men hun lyttede altid til mig når jeg var ked af det p.g.a ham. Derfor ramte det mig også hårdt da jeg for, efterhånden 2 måneder siden, sagde til min mor at jeg syntes min far kan være en nar, og hun sagde om jeg ikke godt kunne lade være med at sige det til hende, for det synes hun jo ikke er rart at høre om hendes mand. Samtidig har hun givet udtryk for at jeg skal snakke med hende noget mere. Det sidste halve år har jeg haft et ekstra tryk i hovedet, og været meget ked af det. Jeg har altid været en meget "sur" og negativ person, men lidt dækket ind i sarkasme og jokes. Hvis jeg nu skal være ærlig, tror jeg at jeg har været meget mere nærtagende og hidsig. Hvis f.eks. en person ikke svarer mig med det samme, bliver jeg hysterisk og går. Jg har konstant hovedpine og jeg har i en uges tid haft - ad, men altså - virkelig hård mave, og blødt. Jeg har også pludselig fået hjertebanken, hvilket jeg synes er besynderligt. Og jeg er meget forvirret over hvorfor jeg konstant er ved at græde og hvorfor jeg bider hovedet af folk, og bare i det hele taget tager afstand fra folk. Og hvorfor min krop opfører sig sådan? Jeg har virkelig ikke lyst til at være så nede mere. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har prøvet at hive mig selv op, men det lykkedes ikke. Håber at I/du kan hjælpe mig på en eller måde. Jeg har prøvet at skrive det her forholdsvist "neutralt", men det gør nok også at hvor voldsomt jeg egentlig føler omkring det her og hvor meget jeg græder hver dag p.g.a det, ikke ordentligt kommer frem. Men jeg tænkte at det var nemmere for jer/dig, at forholde sig til, end hvis jeg bare skrev min far er idiot, min mor er en kælling OSV. Igen, jeg håber virkelig at I/du kan hjælpe mig, for jeg kan ikke klare trykket i mit hoved. Hilsen Anonym.

Svar:
Hej Anonym
Det er rigtig godt, at du har skrevet til brevkassen, for det lyder som om, at du lige nu har det rigtig svært.  Og det er helt rigtigt, at det gør det nemmere for mig at forstå dit dilemma, når du beskriver det forholdsvist ”neutralt”, hvilket jeg synes, at du gør rigtig godt.
Du fortæller, at du har en tendens til at blive voldsom vred på din lillebror, selvom du godt ved, at han har vanskeligheder pga. de forskellige diagnoser som han har. Jeg tror, at det er helt naturligt, at du indimellem bliver frustreret over hans adfærd, fordi han netop reagerer så anderledes. Hvis du synes, at det sker for tit, at du bliver voldsom vred på ham, så kan du måske snakke med din mor om, hvordan du skal tackle de situationer, som er svære for dig. Det kan også være, at I kan få noget rådgivning fra kommunen om, hvordan du kan blive bedre til at håndtere din bror. Jeg ved, at flere kommuner har en åben rådgivning, hvor man kan komme ind og få en uforpligtende samtale med en psykolog, hvor man kan få råd og vejledning. Det kan også være, at I kan få hjælp af nogle af de pædagoger eller psykologer som arbejder med din bror. Jeg tror, at det kunne være godt for dig, hvis du får en snak med din mor om din bror. Og så er det vigtigt, at du husker på, at det er helt okay, at det i nogle situationer kan være svært for dig, at være sammen med din bror pga. af hans vanskeligheder. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig – men måske i stedet for, at du har brug for hjælp til at håndtere de situationer, hvor du bliver vred på ham.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig krænket, når din far har læst det, som du har skrevet på din blog. For det er aldrig rart, når andre læser noget, som det ikke var meningen at de skulle se. Og det lyder lidt som om, at en af grundene til at du nu har det svært bl.a. er fordi, at du har undgået at snakke med dine forældre om, hvad han har læst. Og måske fylder det mere i dine tanker end du egentlig er klar over. Din oplevelse af, at din mor pludselig ikke ville lytte til dine problemer med din far lyder også til at fylde en del i tanker.
Grunden til at jeg nævner de her ting, er fordi de symptomer du fortæller om; ekstra tryg i hovedet, kronisk hovedpine, ked af det, græder meget, nærtagende, bider af andre, hjertebanken, hård mave alle tyder på, at du har det svært psykisk. At der er et eller andet som følelsesmæssigt påvirker dig, og som du har brug for at få snakket om.
Vi mennesker er nemlig sådan indrettet, at hvis vi følelsesmæssigt er kede af noget, som vi ikke kan snakke om eller ikke få løst, så vil det følelsesmæssige ubehag med tiden bliver til fysiske symptomer. På den måde kan man kan sige, at kroppen prøver fortælle at der noget galt - noget som man bør være opmærksom på.
Jeg tror, at de symptomer du har, kan skyldes at der er noget som du er ked af. Måske noget som du ikke helt ved, hvad du skal gøre ved. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
Det kan være svært, at skulle fortælle en anden at man er ked af det – specielt, hvis du ikke selv ved hvad det handler om. Men det som du har skrevet her, beskriver rigtig godt, hvordan du har det, og at du har brug for hjælp! – så derfor kan det måske være en idé, at du viser det som du har skrevet her og mit svar til den voksne, som du vælger at snakke med.
Som jeg forstår det du skriver, så har du tidligere kunnet snakke med din mor om dine problemer, men lige nu føler du ikke rigtig, at du kan snakke med hende efter det hun sagde i forbindelse med din far. Jeg tror dog, at hun vil kunne forstå dig, hvis du viser hende det som du har skrevet her. Hvis du slet ikke føler, at du kan snakke med din mor, har du måske en kontaktlærer på efterskolen som du kan snakke med?
Det er vigtigt, at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det, så du kan få den hjælp du har brug for!
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og vil finde modet til at få snakket med din mor eller en anden voksen, så du kan få hjælp. Du er også altid velkommen til at kigge forbi chatrådgivningen her i Cyberhus.dk, hvis du har flere spørgsmål eller brug for at få det snakket igennem. Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14-19 og fredag kl. 13-16.
Held og lykke med det hele.
De bedste tanker
Marianne