Overdrevent fokus på mad - binge eating
brevkassespørgsmål af
Nynne
20 år
Hej derude,
Jeg har et problem som har forfulgt mig de sidste to år i løbet af min gymnasietid;
-og det er mit overdrevene fokus på mad. Det startede med, at jeg gerne ville tabe mig, så jeg
begyndte at tælle mine kalorier, motion etc. for at sikre mig, at jeg det lykkedes. (det skal siges, jeg er en anelse overvægtig)
Det medførte selvfølgelig sult og cravings, som jeg for det meste godt kunne ignorere. Men pludselig kunne jeg ikke mere.
Hvilket gør, at jeg nogle gange får jeg de her “flips” / binge eating, hvor jeg simpelthen æder alt jeg kan komme i nærheden af. Det føles altid syret,
og næsten helt euforisk når jeg bare propper mig med mad, og jeg føler altid jeg slipper alt kontrol. Nogle gange føles det så stærkt, at det næsten er som om, at
der er en kraft udefra, der trækker mig hen til maden.
De her “flips” er altid efterfulgt af en masse skyld, og motion som et forsøg på at kompensere for de flere tusind kalorier jeg lige har indtaget.
Det har gjort, at jeg har et anstrengt forhold til mad, og jeg bekymrer mig altid hvornår jeg får mit næste flip.
Jeg har læst mig frem til, at en af årsagerne til binge-eating er når man er på kalorie-restriktion. Men det kan jeg ikke stoppe med,
da jeg bliver nødt til at tabe mig! Selv hvis jeg lagde det på hylden, er jeg bange for, at det hele “usunde forhold til mad” sikkert bare vender tilbage igen!
Det er virkelig svært for mig, og størst af alt, ville jeg bare ønske, at jeg kunne få et normalt forhold til mad, hvor jeg bare spiste efter min sult - men det fungerer jo som sagt ikke når man skal tabe sig.
Findes der en mellemvej? Eller en anderledes måde at gøre det på?
Hvordan får man et “sundt” forhold til mad, hvor det næste måltid ikke skal være et konstant omdrejningspunkt?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det er fedt, at der i dit liv er meget fokus på mad. Du skal vide, at det slet ikke kun er dig, der har det på den måde og det at få ædeflip eller binge-eating er noget, de fleste mennesker oplever engang imellem. Selvfølgelig er det ikke noget, der skal være ude af kontrol og jeg vil forsøge at komme med råd til, hvad du kan gøre.
Du skriver, at du skal tabe dig og derfor spiser du ikke efter din sult men efter kalorietælling. Det der sker er, at det for mange går rigtig godt i starten, fordi man er motiveret til at ville tabe sig, men efter noget tid går man død i det og kroppen og psyken siger stop og det er her, man kan komme til at få crawings og ædeflip. Derfor er det ikke en holdbar løsning at tvinge sig selv og sin krop til noget, den slet ikke har lyst til. Når man oplever sult, bliver man derfor nødt til at spise for ikke at komme til at ende i et ædeflip, hvor det jo havde været meget bedre, hvis man lige havde spist en banan eller noget andet.
Mit råd vil være at forsøge at ændre på din indstilling til mad. Mad er ikke fjenden, den er der derimod for at hjælpe dig med at have et velfungerende liv. Derfor kan det være meget usundt at cutte mad af og ikke spise, når man er sulten. Det der ofte virker bedst, er derimod at ændre maden. Sørg for at få noget mad, der mætter og giver dig den protein, din krop har brug for. Det kan være gennem masser af kød og æg. Her kan man forsøge at finde nogle lækre opskrifter på nettet. En anden ting du kan gøre er at finde glæden ved mad igen. Mad vil ofte være denne her hurtige tilfredsstillelse, hvor man, som du beskriver, nærmest føler eufori, når man bare spiser løs. Det er dog en midlertidig glæde, da man vil have en lille nedtur over det efter og som du også føler, at man skal dyrke motion for at gøre op for det. Jeg kan råde dig til at finde inspiration gennem madblogs på internettet eller andre ting. Mange damemagasiner har også fokus på at tabe sig og at spise sundt. Det er en rigtig god inspiration og det kan give motivation, bare det at man ved, hvad man kan gøre. Jeg vil dog også understrege, at der slet ikke er grund til at føle sig så skyldig, når man har "syndet". Det er noget, der sker for alle mennesker engang imellem og det skal der skam også være plads til. Det gør det kun værre, hvis man går og slår sig selv i hovedet med det.
Det at føle en trang til sukker og sult er også noget, der ligger i vores natur. Derfor er det noget, der er meget svært at ignorere og nogle gange har kroppen simpelthen også bare brug for det. For eksempel hvis du har dyrket sport eller andet. Her kan det være en god idé altid at have frugt derhjemme. Der er også sukker i frugt, men det er en sundere form for sukker, som din krop bedre kan håndtere. Generelt kan man sørge for at lave lækre sunde snacks og man kan let snyde sin egen hjerne til at tro, at den får det usunde, den crawer. Her kan du for eksempel lave bananpandekager, som blot er æg og banan blandet sammen. Du kan gå på udforskning online og søge på sunde desserter.
Det kan også hjælpe, hvis man ikke har usunde ting i hjemmet. Hvis du har lyst og bor hjemme, kan du snakke med din mor om det og aftale ikke at have usunde ting hver dag, men måske kun i weekenden. Det er meget lettere at holde sig fra det, hvis man ikke går og tænker på, at det er jo lige ude i skabet. Her til sidst vil jeg sige, at det er super fedt, at du gerne vil leve sundt og have et godt forhold til mad. Dog vil jeg også sige, at du skal vide, at det er helt okay at forkæle sig selv engang imellem og få noget lækkert at spise. Det skal selvfølgelig ikke styre hverdagen. Hvis du oplever, at det ikke bliver bedre, kan du også forsøge at snakke med din mor om, hvad I kan gøre. Her kan man for eksempel få en personlig træner, som både kan hjælpe med træning og kosten. Det er selvfølgelig en dyr omgang, men ofte er det sværeste at komme i gang og få nogle nye rutiner og det kan en personlig træner hjælpe med. De fleste fitnesscentre udbyder mulighed for at ansætte en personlig træner.
Jeg ønsker dig held og lykke med det.
Med venlig hilsen Signe M