mor og far drikker
brevkassespørgsmål af
samuel
9 år
hej jeg bor med plej far og plej mor
min mor og far drikke øl så bor ikke hjemme jeg gerne vide hvorfor drikke voksne så mange øl jeg elsker mor og far men jeg bliver ked af det når jeg besøgt dem og når jeg kommer hjem til plej mor og plej far går jeg ind på mit værsle og ligge mig i min seng og græder under dynen

Svar:
Hej Samuel.
Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig fint at du skriver herind.
Det er rigtig svært når man har forældre der drikker, og det er helt forståeligt at du bliver ked af det når du har besøgt dem. Det er vigtigt at du giver dig selv lov til at være ked af det, men at du samtidig ved at det ikke er din skyld at de drikker. Jeg tænker også at det nok var ret svært for dig at bo hjemme, og at der måske er nogle ting som er nemmere nu hvor du bor et andet sted? Måske du også kan fortælle din plejeforældre om hvad du tænker og føler, så de kan hjælpe dig.
Du spørger til, hvorfor nogle voksne drikker så mange øl, og det kan der være mange grunde til. For rigtig mange bliver alkohol kun brugt til fest, men det kan ske at man får rigtig svært ved at styre hvor meget man drikker. Når det bliver svært, så kaldes det alkoholisme. Det betyder at de simpelthen ikke kan lade være med at drikke, selvom det går ud over deres forhold til dig, og det kan jeg godt forstå at du bliver ked af. I den forbindelse skal du også vide at det ikke er dit ansvar at få dem til at stoppe. Når man er alkoholiker, så har man brug for at der er andre voksne som hjælper. Måske du kan spørge dine plejeforældre om de ved noget om hvilken hjælp dine forældre får?
Specielt når du lige har set dine forældre, så kan man nogle gange lige mærke sine følelser endnu mere tydeligt. Du skriver at du elsker dine forældre og det er helt forståeligt. Det er jo dine forældre, men lige nu har de rigtig svært ved at være de forældre som du fortjener - og det er, som sagt, ikke din skyld!
Du er i en rigtig vanskelig situation lige nu, med forældre der drikker, men jeg håber at du har nogle gode plejeforældre, der kan passe godt på dig, og jeg tænker at det vil være rigtig godt hvis du deler dine tanker med dem. Hvis du nu ikke har lyst til at åbne op for dem endnu, så handler gruppechatten i oktober om at være barn/ung i en familie hvor der er problemer med alkohol eller stoffer. Der kan du møde andre unge som også har forældre der drikker. På den måde kan du se hvordan andre sætter ord på det, og måske selv øve dig. Hvis du hellere vil snakke personligt med en rådgiver, så er du altid velkommen i vores 1-1 chat, og du kan også prøve BRUS chatten (www.cyberhus.dk/brus), som er lavet til børn og unge med forældre der drikker. Der må du både snakke om det, men også om andre ting der fylder. Den er åben hver torsdag kl.18-21, og er anonym ligesom alle andre chats her på Cyberhus.
Jeg håber at det var svar på dit spørgsmål! Husk at du altid er velkommen til at skrive igen.
Hilsen Marie