Mobning, ny skole, liv

brevkassespørgsmål

Mobning, ny skole, liv

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 1 måned siden

I min gamle skole blev jeg mobbet stortset hver dag, efter 1-2 skiftede jeg skole. nu har jeg skiftet skole men ved ikke hvor jeg høre til, og føler ikke rigtigt jeg har fået nogle venner. måske er det den måde jeg er i dont know men, jeg har virkelig prøvet at komme tæt på dem, men de har et godt bånd så jeg kan ikke komme ind.. Ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre..

Svar:

Hej med dig

Det lyder som om, det fylder meget for dig, det her med at have skiftet skole og nu ikke rigtig føle, at du har venner i den nye klasse. Du skal vide, at det er helt naturligt, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Det kan nemlig være rigtig svært at finde ud af sådan en situation. Så jeg kan godt forstå, at du skriver herind og spørger om råd - og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.

Du skriver i dit brev, at du føler at du har prøvet at komme i kontakt med dine nye klassekammerater, men at de har et godt bånd, som er svært at være med i. Når en gruppe af mennesker har været sammen i længere tid, så dannes der bånd imellem folk, og det er dem, du kan mærke imellem de andre. Det er ikke nødvendigvis for at lukke andre ude, at man har bånd sammen - det sker helt naturligt, når man lærer hinanden at kende. Det kan være svært at være ny i en gruppe/klasse, fordi man ikke kender de andre og heller ikke har det her bånd med dem, som du selv skriver. Men båndet er ikke noget, som kun kan være imellem dem - der kan sagtens dannes nye bånd. Derfor kan du også få opbygget nogle bånd med de andre - men som alt andet, så vil det tage tid. Det er bare rigtig træls at få det af vide, når man godt kunne bruge en gylden løsning lige nu - men det er desværre sådan, det hænger sammen. Nogle får man hurtigere et bånd til end andre - der er man forskellige som mennesker. Så hvis du kan, så væbn dig med tålmodighed - husk på, at du lige nu står i det allersværeste skridt, fordi du er ny og føler dig udenfor. Men det kan blive bedre. Og det kan lade sig gøre at få gode venner i en ny klasse, og det lyder som om, du allerede er godt igang.

Det er rigtig flot, at du har prøvet at komme godt ind på de andre, og det viser noget engagement fra din side. Det viser også, at du har noget i dig, som er utrolig modigt, og som ikke bare sætter sig i et hjørne og venter på at de andre gør noget. Og det er ikke alle, som tør det - så det kan du godt være stolt af. Vi Unge har nogle gode råd, til at få kontakt til de andre i en ny klasse. Nogle af dem er:

1) Fang folk inden de smutter til frikvarter. Hvis du falder i snak med en inden det ringer ud, kan I måske komme til at følges ud i frikvarteret.

2) At være smilende kan gøre meget. Det viser, at man gerne vil de andre, og så kan det være nemmere for folk at tage kontakt, end hvis man står med armene over kors.

3) Folk elsker at snakke om sig selv, så stil alle de spørgsmål, du kan komme i tanke om. Hvor de har købt deres tøj. Hvad de skal efter skole. Hvor mange søskende de har. Det er en god måde at komme i snak, fordi de fleste kan lide at man viser interesse for dem.

Du kan læse flere råd i artiklen her. Og måske har du selv flere gode ideer. Husk på, at andres råd kan være gode, men det handler om at finde den metode, man selv har det bedst med. Derfor er det godt at mærke efter, hvad der passer lige præcis til dig.

Jeg vil slutte af for nu, men vær ikke bange for at sende et brev mere, hvis du har flere tanker omkring det hele. På vores chat kan du også snakke med rådgivere og læsse af. Det kan være rart - både på de gode og de ikke så gode dage. Og ellers vil jeg ønske dig held og lykke med at komme ind i den nye klasse. Du er en sej pige med ben i næsen - det at skifte skole er ikke det letteste valg i verden, selvom man bliver mobbet, men du har lyttet til dig selv og taget et modigt skridt. Så du kan roligt tro på dig selv. Du kan klare mere, end du måske lige selv tror.

De bedste tanker fra Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål