Mistet skolelysten
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er en pige på 14½ år og går i 8. klasse. Jeg dyrker meget sport (4-5 gange ugentligt), spiller klaver, og skal snart begynde til drama. Jeg har ikke et specifikt "problem" fagligt. Jeg klarer mig knap godt i matematik og fysik, men ellers klarer jeg mig fint, og får ros af lærerne.
Jeg har ingen lyst til at skulle skole, i så mange år endnu. Det føles allerede nu hårdt og stressende at gå i skole, og der er bare SÅ mange lektier, og jeg er bange for klasses afgangseksamen, og gymnasie.. Jeg glemmer også hurtigt det jeg lige har lært..
Dillemaet er, at jeg på ingen måde kan overskue at skulle bruge så lang tid i skole. Jeg gør alt hvad jeg kan for at skrive noter, være aktiv og alt det, men jeg er altid bange for jeg ikke er klog nok, og at det bliver hårdt. Jeg har ingen anelse om, hvad jeg vil arbejde med som voksen, og jeg føler mit liv er ét stor kaos. Mange af mine venner har nærmest fremtidsplaner om, hvad de vil være som voksne. Hvad kan jeg gøre for at få skolelysten igen?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, du skriver herind med dit dilemma. Det lyder som om, din skoletræthed fylder meget for dig for tiden, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil gøre noget ved det.
For det første vil jeg gerne nævne for dig, at det er helt normalt, at man i perioder mister lysten til at gå i skole, ikke føler sig god nok og er bange for, hvad det hele skal ende ud med. Uanset hvor godt eller dårligt man klarer sig i skolen, er det naturligt, at det ikke altid føles lige sjovt at være der. Når man har din alder, kommer man meget nemt til at sammenligne sig med de andre, og man kan nemt blive helt skræmt ved tanken om, at man er den eneste, som ikke ved, hvad man vil med sit liv. Til det vil jeg sige, at selvom det virker som om, de andre har helt styr på deres fremtid, så er det de færreste, som ender med at følge det spor, de tænkte, da de gik i 8. klasse. Det er fint at have tanker om fremtiden, men sådan nogle tanker kan ændre sig mange, mange gange i løbet af ungdommen, og du skal derfor ikke føle dig bagud, fordi du ikke ved noget endnu.
Jeg kan forstå på dig, at du har en masse fine interesser, og det er rigtig godt. Jeg kan forestille mig, at du bruger en masse tid på dine fritidsinteresser, som måske er med til at få skolen til at føles lidt uoverskuelig. Selvom det kan være rigtig fedt, sjovt og godt at have mange fritidsinteresser, kan det også blive for meget, fordi man kan ende med at bruge så meget energi på det, at man ikke har noget tilbage til skolearbejdet. At dyrke sport, spille klaver og gå til drama er mange ting på én gang, og måske kan du overveje, om du kan undvære noget af det. Du skriver, at du synes, det er hårdt og stressende at gå i skole, så jeg tænker, at det måske kan føles mere overkommeligt, hvis du har færre ting at give dig til, når du har fri fra skole.
Jeg tror, de fleste kender til, at man i perioder ikke føler sig god nok, selvom man gør alt, hvad man kan for at være det. Du må huske på, at man ikke kan være lige god til alting, og at det faktisk er okay at have nogle fag, man ikke er så god til. Man kan nemt få en følelse af, at man bør være god til alting, selvom man egentlig ikke bør det. Du må huske at give dig selv lov til at klare dig mindre godt i nogle fag. Man kan sagtens være rigtig dygtig, selvom man ikke får så gode karakterer i fx matematik og fysik.
Til sidst vil jeg sige til dig, at jeg synes, det lyder som om, du hænger godt i. De sidste år i folkeskolen kan føles lange og ensformige, men det er en tid, som alle skal igennem. Jeg tænker, det kan være en idé for dig at undersøge et efterskoleophold. På en efterskole vil du få mulighed for at dyrke dine interesser samtidig med, at du lærer noget fagligt og er sammen med en masse mennesker. Mange unge genvinder deres skolelyst på efterskole, og jeg tænker, det kan være relevant for dig. Et efterskoleophold koster mange penge, så det er vigtigt, at du får talt med dine forældre om muligheden, før du bestemmer dig for noget.
Hvis du bliver ved med at føle, at skolen er træls, hård og stressende, synes jeg, du skal snakke med enten dine forældre eller en studievejleder om det. Det er som sagt naturligt at have perioder, hvor skolen føles mindre sjov, så jeg er sikker på, at din studievejleder har mødt andre unge i din situation og kan rådgive dig om, hvordan man kan gøre noget ved det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og ønsker dig alt det bedste.
Vh. Matilde