Mistet lysten til alt! Har givet op og er træt af aldrig at være god nok!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej! Det er endelig nu jeg har taget mig sammen til at skrive herind.. Men ja..
Jeg kom på en efterskole i 8 klasse og jeg hadede det lige fra begyndelsen, jeg startede med en veninde og hun havde det på samme måde. Jeg havde rigtigt svært ved at være social deroppe, og det gjorde det svært for mig. Jeg har pjækket utroligt meget i folkeskolen og det har gjort jeg simpelthen ikke gad at gå til time på efterskolen fordi jeg var så langt bagud, og så gjorde jeg noget der fik mig bortvist..
Det jeg gjorde kan være ligemeget, men grunden til jeg gjorde det var fordi jeg var og er stadig utrolig forfærdelig ked af det inden i!
Jeg kom på en ny efterskole uden min veninde, jeg er blevet bedre til at være social men lige siden jeg startet har det været et helved! Kommunen blander sig meget, min mor kan ikke indvodlere sig i min skolegang med fordi kommunen har overtaget det hele!
Jeg prøver at fortælle min mor at jeg har det forfærdeligt, og jeg er ked af at gå her og jeg bare gerne vil hjem! (Har gået her siden januar nu) Og jeg føler mig ikke tilpas heroppe. Jeg er igen stoppet med at komme til timerne, sidder bare alene og er ked af det. Jeg har givet op, har faktisk direkte mistet lysten til at leve. Men hun siger bare 'det er ikke noget at gøre ved' eller 'det er sådan som kommunen har bestemt det'
Når jeg skriver det sådan virker det måske ikke så slemt, men jeg er også dårlig til at forklare..
Kommunen, skolen, min mor ALLE får mig til at føle jeg ikke er god nok!
Jeg må ikke komme tilbage i folkeskolen for kommunen. Og jeg hader efterskole! Kan du se problemet? Jeg vil vildt gerne blive hjemmeskolet! Men kommunen går ikke med til det! Og det er det JEG MENER OG JEG SYNES er bedst for mig og det forstår de ikke!
Og skændes med min mor HELETIDEN, vi kan ikke snakke om hvordan jeg har det eller noget uden vi flipper ud på hinanden! Jeg kan virkelig ikke klare det her mere...
Jeg er træt af alt det her pis, og har ikke lyst til at leve mere, jeg har allerede givet op.
Håber i forstod hvad jeg skrev..

Svar:
0
false
18 pt
0
false
Kære du
Det lyder som om du har det rigtig svært for tiden og har haft en lang periode i dit liv, hvor det hele har føltes svært at overskue. Det må være rigtig svært at have det sådan som du beskriver og samtidig føle, at man er alene med problemerne og at ingen rigtig vil lytte. Sådan skal det bestemt ikke være og derfor synes jeg også at det er rigtig godt gået, at du har valgt at skrive hertil for at bede om hjælp og for at fortælle om dine tanker. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle ideer til hvad du kan gøre for at du kan komme til at føle at livet er godt, at skolen er god at være på og for at du kan få nogle voksne til at tage et ansvar for at du lige nu har det rigtig skidt.
Allerførst vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig modigt af dig at åbne op for, hvor ked af det du er inden i. Det kan være svært at skulle fortælle om og især når man før har oplevet, at man ikke bliver taget seriøst. Jeg tænker at det må have været rigtig hårdt med skoleskift og jeg kan godt forstå, at du ikke længere ved hvad du skal gøre. Du skriver i dit brev, at du gjorde noget som fik dig smidt ud fra skolen og at du gjorde det fordi du var rigtig ked af det. Jeg tænker, at det måske har været et forsøg på at råbe om hjælp, efter at du ikke har oplevet at andet har virket? Det er rigtig ærgerligt at du ikke blev mødt med en bedre støtte fra de voksne, for jeg synes bestemt du fortjener at blive lyttet til, forstået og taget seriøst.
Du skriver at du ikke selv synes det lyder så slemt når du skriver om det, men det synes jeg bestemt det gør og jeg kan godt forstå at du er rigtig ked af det. Det er godt gået at du har valgt at snakke med din mor om dine problemer, men jeg tænker, at det også er nødvendigt at kommunen og lærerne på din skole bliver opmærksomme på hvordan du har det. Det er nemlig meget vigtigt at du får noget hjælp, for du skal bestemt ikke gå at føle, at livet ikke længere er værd at leve. Jeg tænker på, om du måske har mod på at vise dette brev til en af dine undervisere på efterskolen – måske den du har det bedst med? Det beskriver nemlig rigtig godt hvor svært du har det og at det er vigtigt, at der er nogle der hjælper dig. Din lærer vil også kunne tage kontakt til kommunen og snakke med dem om hvor svært du har det og jeg tænker, at det vil kunne sætte skub i nogle ting. Hvis du har mod på det vil din lærer også kunne hjælpe dig med at komme til at snakke med en psykolog. Psykologer arbejder ofte med det de gør, fordi de brænder for at være der for andre og der findes rigtig mange søde og dygtige psykologer der vil lytte til dig og ikke forsøge at lege eksperter på dit liv og bestemme hvad der er bedst for dig. Jeg tror at det er rigtig vigtigt at du får snakket højt om alle de tanker og følelser du har indeni og her kan en psykolog være rigtig god. Han eller hun har tavshedspligt og kan hjælpe en med at finde lidt rundt i alle de tanker der vælter rundt i ens hoved.
Jeg håber du har kunne bruge min råd og at du har mod på at snakke med nogle om hvor svært du har det. Nogle ting kan man bare ikke klare selv og de fleste mennesker kender til det, at have brug for hjælp for at blive glade igen. Du fortjener at få lysten til at leve tilbage og at blive glad for at gå i skole.
Venlig hilsen Katrine