Jeg ved ikke hvorfor????
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er en 12-årig pige der lige er kommet i puberteten. Jeg har altid været en glad pige med mega meget selvtillid...... Faktisk er jeg kendt lidt som klassens klovn :D Tidligere har jeg haft nogle "pige-problemer" og dem syntes jeg selv er overstået...... Jeps nu er jeg jo kommet i puberteten og jeg er meget tæt på min mor... Ihvert fald i forhold til min alder. Men for tiden er jeg begyndt at holde op med at snakke med hende om mine problemer, og jeg føler at jeg ikke har noget at sige til hende. Derfor snakker jeg om mine problemer med mine veninde som jeg stoler 98% på. De sidste 2% er væk pga nogle ting jeg har sagt til hende som hun skulle holde mund med... har hun fortalt videre. Mit egentlige problem er at når jeg kommer hjem så begynder jeg ar stor-tude og vil ikke noget. Hvis min mor så spørg om der er noget galdt siger jeg bare at jeg er lidt træt. Jeg ved ikke om det er normalt eller om det bare er en fase men jeg kan alligevel ikke holde det ud mere, så jeg blev nødt til at fortælle det til en eller anden. Og da jeg ikke kan fortælle det til nogen jeg kender.... Da jeg er kendt som den "hårde/drengede" pige vil jeg ikke bare bryde sammen foran en eller anden og blive kendt som tude-prinssensen. Jeg håber i forstår mit spørgsmål og kan svare på det.

Svar:
Hej med dig
Når man kommer i puberteten, så sker der en stor omvæltning rent kropsmæssigt, fordi som du sikkert allerede godt ved, går fra at være pige til at være begyndende voksen. Alle reagerer forskelligt når de kommer i puberteten – nogle bliver meget følsomme og kan grine eller græde over små ting, mens andre pludselig bliver nemt generte eller irriteret.Det er helt naturligt, for det er en masse hormoner som pludselig er i omløb i din krop og som giver dig disse humørsvingninger, så du har faktisk ret i, at det er en fase, som du sandsynligvis først er igennem, når du ikke længere er teenager.
Det er derfor heller ikke unormalt, at man i den periode pludselig føler, at man ikke er den samme mere, eller kan de samme ting som man engang kunne, fx at tale med sin mor om sine problemer. Det er blot et tegn på, at du er begyndt at blive voksen og ikke længere har behov for din mors hjælp, på samme måde som du havde, før du kom i puberteten. Så at bruge din veninde til at tale problemer med, er også helt fint, for nogen gange er det bare nemmere og mindre pinligt, end hvis du skulle snakke med din mor om dem.
At du er kommet i puberteten vil også betyde, at du måske ændre dig fra at være den hårde drengede pige, til at være den lidt mere ”tøsede” pige, som viser sine mere sårbare sider overfor andre. Det er der intet galt i, for sådan bliver du måske og du vil også opleve at dine kammerater, også vil ændre sig og måske blive helt anderledes end de er nu, fordi de også er i puberteten.
Puberteten er en fase, som alle har været/ skal igennem og der vil være mange op og nedture, men forhåbentlig kommer det til at gå alligevel alt sammen.
Joan