Jeg har det virkelig svært :(

brevkassespørgsmål

Jeg har det virkelig svært :(

brevkassespørgsmål af
Marie
15 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Heej. Jeg ved egentlig ikke hvor jeg skal starte..

Jeg har autisme og ADHD (just information) og jeg har det rigtig svært med meget. Især skole. Lige nu går jeg på efterskole. Og der er også mange gode ting.. Men jeg går rundt og er konstant bange. Hver gang vi fx ska' fremlægge, selv den mindste ting, så er jeg bange hele Ugen op til. Alt muligt. Jeg kan mærke min frygt helt nede i maven. det er ikke rart. Der er bare så meget jeg er bange for :( Jeg har det  yderst svært med at sku' dele noget med en voksen, da det er nemmere at ha' en facade, som helst ik' ska' ødelægges!

På den ene side vil jeg gerne ha' en god uddannelse og alt det dér, da jeg er en meget intelligent og normalt meget ambitiøs pige. Men der er så mange ting ved skole der virkelig gør Mig bange, så jeg er ikk' sikker på jeg kan klare skole mere. Men man kan vel ikk' bare undgå gymnasie, også bare lave intet? Men så er man fri for alt angst. Frihed.

Ved ikk' helt Hva' jeg vil ha' ud af et svar... men ja.. :) Fortsat god dag!'

Svar:

Kære Marie

Man behøver ikke altid vide, hvad man gerne vil have ud af et svar. Nogle gange er det en hjælp eller bare en god start at få tingene ud, så det ikke fylder for meget i hovedet. Du nævner du har autisme og ADHD. Det i sig selv kan godt skyldes dine udfordringer på skolen, men jeg vil ikke bare give diagnoserne skylden. De ting du forklarer om frygten for at fremlægge og det "lette" ved at holde en facade - det oplever rigig mange, ja faktisk både unge og voksne mennesker. Oftest handler det om at man selv føler sig svag og ikke god nok, og det vil man helst ikke vise sin omverden, så man sætter et facade op og holder tingene for sig selv. Ulempen ved dette er bare at de negative tanker og følelser oftest vil vokse sig større og større når man holder det for sig selv, og til sidst bliver det hele for meget fordi man hele tiden skal opretholde en facade, hvor man fremstår perfekt. Det er rigtig hårdt, og det kan jeg høre det også er for dig. Ingen mennesker er perfekte, vi har alle vores ting, som vi helst gerne vil skjule for andre, men det er ikke altid en god idé. Jo mere ærlig man er jo bedre kan man få det. Det er ikke rart at prøve at være noget man ikke er eller stille for høje krav til sig selv. Man må selvfølgelig gerne stille nogle krav til sig selv, men husk altid at tilpasse dem til dine behov, så det ikke bliver hårdt for dig. Hellere små skridt ad gangen i stedet for et stort.

Du skriver at det ville være lettere at undgå skolen for så sliper du for angsten. Jeg kan godt forstå dine tanker og det tror jeg rigtig mange mennesker kan. Hvem har lyst til at gøre noget man er bange for, det har de færreste. Men du skriver også at du gerne vil have en uddannelse og at du er ambitiøs, så du vil faktisk gerne, men lige nu føles det bare så uoverskueligt. Jeg tænker det er det du skal have fat i - hvordan kan det blive mere overskueligt for dig uden at det føles som et kæmpe pres og uden al den frygt? Og nu vender jeg altså lige tilbage til det med at holde tingene for sig selv. Jeg tænker nemlig at din første udfordring bliver at snakke med en voksen. Meget gerne den lærer du føler dig mest tryg ved. Jeg ved det er rigtig svært for dig og det er helt okay! Dine lærere ved dog ikke, hvordan du har det og derfor er det svært for dem at hjælpe dig. Jeg ved det bliver en udfordring for dig, men jeg håber du vil tage udfordringen op, så du kan få den hjælp og støtte du har brug for til at finde mere ro og finde din vej igennem hele uddannelses-systemet.

Jeg håber du kunne bruge mit svar. Husk at ingen er perfekte. Der findes kun én af dig og det gør dig unik og god nok lige præcis som den du er!

De bedste hilsener

Charlotte

Charlottes billede
Charlotte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål