Hvordan er man en god veninde?

brevkassespørgsmål

Hvordan er man en god veninde?

brevkassespørgsmål af
Mathilde
19 år
Oprettet 6 år 9 måneder siden

Jeg har tænkt over, hvordan man er en god veninde? Jeg har en veninde som også har en anden veninde, som jeg har mødt et par gange. Der er noget ved denne veninde, som gør mig utryg. Hun virker ikke som om, at hun tror på det jeg siger og hun ser på mig på sådan en måde, som ikke er behagelig. Holder øjnkontakt LIDT for længe og smiler sådan uden at det er et "almindeligt" smil.

Jeg kender også mange piger, der spreder rygter. Jeg har også fået spørgsmål fra en som kom op og sagde: "Jeg har hørt at xx. er det rigtigt". Det var et rygte om mig.

Hvordan reagerer man på sådanne henvendelser?

Og hvordan "opfanger" man, om andre ikke er gode veninder og lære at beskytte og passe på sig selv?

Svar:

Kære du.

Hvor er det nogle gode spørgsmål, du stiller. Jeg kan ikke prale af at have svaret, men det er da nogle spørgsmål, jeg også selv har tænkt over gennem tiden og i mine venskaber. Jeg tror ikke, der er én bestemt måde at være en god veninde på, én "opskrift", ét regelsæt for hvordan man skal være. Jeg tror, det er meget forskelligt, hvad vi hver især har brug for i vores venskaber, hvad vi giver, og hvad vi gerne vil have igen. Det kan måske være derfor, du synes, din venindes veninde gør dig utryg. Fordi du måske leder efter nogle andre kvaliteter ved dine veninder, og måske endda leder efter nogle helt andre typer mennesker. Men det kan jo godt være, din veninde føler sig tryg ved hende og stoler på hende, selvom du ikke gør. Måske hun ser nogle ting, du ikke ser. Og ligeledes ser du nok nogle ting, som din veninde ikke ser. Alle venskaber er ikke ens, det kan være meget forskelligt, hvordan man er sammen med én veninde i forhold til, hvordan man er med en anden. Din venindes veninde er måske ikke en, du vil kunne være venner med, men deres venskab er nok ikke ligesom dit og din venindes.

Du skriver, at du kender personer, der spreder rygter og også har oplevet et rygte om dig selv. Det lyder utrolig ubehageligt. At sprede rygter er en ret skadelig handling, som kan gøre utrolig ondt på den, rygtet handler om. Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at personer, der gør sådan noget, i hvert fald ikke kan være gode veninder. Du spørger, hvordan man reagerer på sådanne henvendelser. Her tror jeg, ligesom de fleste andre aspekter af livet, at ærlighed om sine følelser er den bedste vej. Når man bliver udsat for noget, der går over ens grænser og sårer en, tror jeg det er meget vigtigt, at man siger det. Det er ikke sikkert, at de der kommer og spørger dig, om rygtet passer, forstår hvorfor det gør dig ked af det. Det er heller ikke sikkert, de der starter rygter, rent faktisk forstår, hvor sårende det er. Det skal de have at vide, og det får de kun at vide, hvis man fortæller det. Det kan virke helt skørt, hvad nogle mennesker kan finde på at gøre mod andre, når de er uvidende om, hvor sårende det er.

Slutteligt spørger du, hvordan man opfanger, om andre er gode veninder eller ej, og hvordan man beskytter sig selv. Det er der vist heller ikke noget svar på. Personligt tror jeg, at man godt kan mærke, om de mennesker man møder er "gode". Vi er som mennesker ekstremt dygtige til at læse hinandens signaler og adfærd, og den evne kan ofte være god at stole på. Det er derfor, vi sammen med nogle mennesker er mere på vagt end med andre. Selvfølgelig kan man tage fejl af andre nogle gange, men føler du dig utryg med en person, er det helt okay at stole på din egen mavefornemmelse og være lidt forsigtig. Tillid er en utrolig vigtig del af relationer, men tillid gør os også sårbare. Man er vel en god veninde, når man ikke misbruger tilliden og oprigtigt bekymrer sig om og for den anden.

Selvom jeg ikke har et endeligt svar på dine spørgsmål, håber jeg, de overvejelser, jeg har skrevet, hjælper dig i forståelsen af venskaber.

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål