Hader regler
brevkassespørgsmål af
Lukas
11 år
Her hjemme i min familie er vi 6 børn alder 8-9-11-12-15-16. Og når vi syge skal de store 15-16år slippe ham på 12 i øret. Men jeg 11 og de tager min bag i da de mener jeg barn i nu min mor gør det altid alså ligger i min seng på siden men har hun ret syntes Selv jeg lidt for stor men jeg vil heller aldrig selv gør det så skal jeg respekter valget ind til jeg 12 eller sige fra ??    Et andet spørgsmål er     min mor vil ikke ha jeg låser døren til mit værelse hun siger det en 11årig ikke brug for og tager nøglen  hun siger jeg ikke er lige s. Stor som de andre og det vil hun ikke ha syntes det strengt

Svar:
Hej Lukas
Jeg kan godt forstå du undrer dig over det her med at de store får målt temperatur i øret, og du og dine mindre søskende bag i. Når man måler temperatur bag i er det fordi det er mere præcist, end hvis man gør det i øret.
Måske tænker dine forældre at det er vigtigt at målingen er meget præcis, hos jer børn der er lidt yngre? Når man er mindre kan det godt være lidt svært at forklare helt præcis, hvordan man har det og derfor kan en præcis temperatur være vigtig at kunne måle.
Rigtig mange synes det kan føles lidt mærkeligt at få målt tempatur bag i, og det kan jeg også høre at du gør.
Når du har det sådan synes jeg du skal sige det til din mor. Man kan også ret præcist tage temperaturen i munden, når man er gammel nok til at holde termometeret stille, med lukket mund. Og det tænker jeg da at du er. Jeg ved selvfølgelig ikke om der er andre årsager til at din mor gør den her forskel, men jeg synes i hvert fald du skal fortælle hende hvad du synes, og sige at du gerne vil have det målt din temperatur på en anden måde. Det er helt rimeligt at du selv kan være med til at bestemme.
I forhold til det her med nøglen synes jeg også det er lidt svært at sige, hvad der er rigtigt og forkert.
Der er stor forskel fra familie til familie. I nogle familier må man gerne låse døren og i andre er der slet ikke nogen nøgler i dørene til værelserne.
Det lyder som om dine ældre søskende gerne må låse døren? Måske handler det om at din mor vil være sikker på at du kan låse døren op igen, og at hun vil være sikker på at man kan komme ind på dit værelse, hvis der er brug for det?
Når du gerne vil have mulghed for at låse din dør, tænker jeg det handler om, at du gerne vil have lov til at have noget fred og privatliv? For det tænker jeg du sikkert har brug for ligesom alle andre.
Hvis det her med nøglen ikke er en mulighed, kunne du måske snakke med din mor om at man skal banke på din dør, før man kommer ind. Og at man ike må komme ind, hvis du ikke giver lov. Hvis nu I kunne have sådan en regel derhjemme, er nøglen måske ikke så vigtig?
Måske er der flere ting omkring det her du har brug for at snakke med en voksen om? Du er altid velkommen til, at kigge ind forbi vores chatrådgivning, og snakke helt anonymt med en rådgiver. Sammen kan I måske finde ud af hvordan du kan snakke mere med din mor om de her ting.
Mange hilsner
Niels-Christian