Forelsket i lærer og selvmordstanker - hvad gør jeg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa :)
Det er sådan, at jeg har gået rundt med nogle problemer i 8 måneders tid nu og tænkte, at jeg ville skrive ind til jer, for at høre, hvad i har at sige til det. Trænger bare sådan til at komme ud med det. Jeg vil ikke sidde og forklare en hel roman om, hvad der er sket det sidste halve år, men tager det i "små" skridt:
Undskyld at det blev lidt langt..
For ca. 8 måneder siden blev jeg forfærdeligt forelsket i en lærer fra vores skole. Det skal lige siges at han er 41 år. I starten var det ikke så slemt, men det er blevet værre og værre med tiden, og det er værst nu. Vi begyndte så småt at snakke sammen, og han er utrolig god, rolig og flink at snakke med!
Da det havde været sådan i nogle måneder, begyndte jeg at få mange negative tanker omkring al ting. Jeg var ikke god nok, der var ingen, der kunne lide mig, alt var helt sort og der var var ingen, der forstod mig. Jeg begyndte at gøre skade på mig selv, og gør det stadig af og til idag. Jeg havde det så dårligt omkring alt, så jeg kontaktede min klasselærer, for at få noget hjælp. Hun fik fat i mine forældre, og vi gik til lægen med det. Han fik fat i en psykolog, og jeg har været til omkring 5 eller 6 samtaler nu. (Er stadig i kontakt med psykolog)
Vi blev enige om at fortælle den pågældende lærer om mine følelser for ham, fordi det kunne være en rigtig god løsning. Jeg sendte en mail til ham, og vi fik snakket sammen efter skoletid 2 dage før sommerferien. Han tog det meget fint, og jeg fik forklaret ham, at jeg ikke ville have et forhold eller noget med ham, men bare ville have, at han skulle vide, hvordan jeg havde det, fordi det ville gøre det lidt lettere for mig. Han ville selvfølgelig stadig gerne være en lærer, som jeg kunne snakke med, som før i tiden. Så vores samtale gik fint.
Nu er der gået 8 måneder, og jeg holder stadig så utroligt meget af ham. Jeg græder mig selv i søvn HVER nat, og det føltes fuldstændig forfærdeligt! Han betyder ufattelig meget for mig, og han er den Eneste jeg føler mig tryg ved. Jeg ser ham ikke så tit, som jeg gjorde før i tiden, da jeg er kommet i en hel anden klasse, i en hel anden bygning på vores skole, hvor han ikke kommer så tit...
Lige nu hader jeg mig selv, for ikke bare at kunne give slip på ham og lade ham gå. Jeg har hovedpine konstant, spiser næsten Intet (jeg spiser ikke morgenmad, får ikke noget nede i skolen eller når jeg kommer hjem. Det eneste jeg får er en lille smule aftensmad) og jeg kan ikke sove om natten. Og når jeg så falder i søvn, vågner jeg altid mindst en gang i løbet af natten, og har svært ved at falde i søvn igen. Det har stået på i to ugers tid nu.
Jeg har en meget mærkelig tanke, som jeg ikke selv kan styre, eller forstå. Den går ud på at få mig til at have det dårligt. Altså, jeg Vil gerne have det dårligt. Jo dårligere jeg får det, jo bedre er det... Hver gang jeg ved, hvordan jeg kan få det godt, lader jeg være. Fordi jeg vil ikke have det godt, men rigtig dårligt istedet. Og jeg hader mig selv for det, for ved ikke, hvorfor jeg tænker sådan, og det piner mig helt vildt.
Jeg er meget anderledes, end alle andre jeg kender på min alder. Jeg har en anden tankegang, er mere moden, og er Noget bedre til at tage mig af folk, og sørge for, at de har det godt. Det gør det lidt svært, at kunne være sammen med for mange mennesker. Jeg kan for det meste aldrig være med til noget af det de andre laver. Foreksempel tage til Open by night, holde overnatninger, tage til Sjovlørdag eller bare vil mødes et sted og hænge ud. Det gør for det meste, at jeg sætter mine problemer mere i fokus, hvis jeg er sammen med for mange, der skal stå og bande i hver en sætning, og snakke om ligegyldige ting. Så jeg kan ikke alt det, jeg engang var helt vild med.
For at komme tilbage til ham læreren: Jeg elsker ham rigtig højt! Han er den Eneste jeg føler mig tryg ved, og jeg savner bare at kunne snakke med ham... Kunne høre hans stemme, og bare vide at han er her. Jeg vil bare gerne være ved ham, og kunne "mærke" han er her. Ikke have et forhold til ham, men bare kunne gå trygt rundt og vide, at jeg kommer til at snakke med ham...
I de få sekunder jeg ser ham, forsvinder Alt det negative, og alt det... fantastiske kommer frem. Han Er nemlig helt fantastisk!
Jeg vil nødig skræmme ham væk eller noget, for jeg går meget op i, hvordan Han har det!
Jeg vil bare gerne have, at han skal have det godt, og ikke gå rundt med for meget at tænke på, så derfor vil jeg ikke virke for trist, når han er i nærheden. Han ved jo godt, hvordan jeg har det med ham... Og dog.. Så føler jeg lidt at han ''ignorere'' mig en lille smule. Han siger ikke noget til mig, når vi går forbi hinanden. Ikke engang et enkelt hej. Han smiler dog stadig til mig. Jeg føler at han er begyndt at ignorere mig, og at han sådan set slet ikke vil mig. Det er noget han er begyndt på inde for de sidste 3 uger, så jeg er SÅ bekymret for, om det er noget jeg har gjort galt.. Jeg Vil Så gerne snakke med ham, for jeg vil gerne vide hvordan han har det med hele situationen, og om han er okay med det, og om der er noget der går ham på med hensyn til det... Men sammentidig, vil jeg jo ikke give ham for meget at tænke på.. Han er bare den ENESTE jeg føler mig tryg ved, så han Aner ikke hvad det er han gør, hvis han begynder at tage afstand for mig...
Og til sidst vil jeg lige sige, at jeg har været igennem mange selvmordstanker, og de kommer stadig af og til! Jeg kan ikke komme af med dem, og nogle gange ser jeg det som en stor udvej om Alt ting. Det er jo så nemt bare at kunne forsvinde. Men jeg vil ikke væk fra Ham...
Hilsen Mig...

Svar:
Kære du,
Det lyder til, at du går og har det rigtig svært, og jeg kan godt forstå, at du havde brug for skrive ind og få luftet dine tanker. Jeg vil gerne starte med at sige til dig, at jeg synes, at det er enormt flot, at du i sin tid tog kontakt til din klasselærer omkring dine tanker, og at du fik talt med dine forældre og kom videre til psykolog. Det er enormt modigt – der er mange, der ikke tør være ærlig omkring den slags følelser, især ikke overfor de voksne. Men det turde du, og du skal vide, at det er virkelig flot, at du også valgte at fortælle din lærer om dine følelser.
Jeg kan dog forstå på dit brev, at du stadig har det rigtig svært og har rigtig mange følelser, selvom du har gjort alle disse ting. Når man har rigtig stærke følelser for nogen, kan det være enormt svært at få dem til at gå væk. Følelser bestemmer vi desværre ikke selv over, og følelser som forelskelse, som kan gøre én både glad, sur, trist og lykkelig kan være ekstra svære at have med at gøre.
Din lærer lyder som et rart menneske, som du har kunnet tale godt med. Når vi møder et menneske, som vi føler lytter til os og accepterer os, kommer vi ofte til at knytte os til dem. Og så er det ekstra svært når vi mærker, at kontakten begynder at forsvinde lidt. Når vi så oven i købet er forelsket i dem, gør det ekstra meget ondt, når vi pludselig mærker, at det forhold – også hvis det bare venskabeligt – som vi havde til den person, ikke er det samme længere. Og det er vigtigt at du ved, at du ikke er den første der har det sådan, og at det er helt normalt at blive ked af, at tingene ændrer sig i den retning. Det hjælper selvfølgelig ikke på smerten at vide det, men nogen gange kan det være en trøst at vide, at man ikke er den første eller eneste, der har prøvet det.
Du skriver, at du er bekymret for, at du har gjort noget galt, siden han lige pludselig kun smiler til dig, og han ikke længere siger hej eller vil snakke. Jeg tror ikke, at du skal tænke, at du har gjort noget galt. Det kan jeg ikke forestille mig, at du har – Du har tidligere været ærlig overfor ham, hvor han har accepteret dine følelser. Jeg tænker, at det handler om, at han nu har en ny klasse, nogle nye elever, og du (og dine klassekammerater?) nu er videre på en anden årgang i skolen. Selvom han har været glad for at have dig som elev, har han nu en ny klasse og nogle nye elever, som tager hans tid og fokus. Det er selvfølgelig ikke rart, når man står tilbage og ikke har lyst til at tingene skal ændre sig. Det jeg blot tror, at du skal prøve at tænke på er, at det ikke er noget, som han gør fordi han er sur på mig. Det er, fra hans synspunkt, en naturlig udvikling, når eleverne går videre i skolelivet, og han får nye elever.
Det kan også være, at han gør det for at hjælpe dig. Måske tænker han, at du nemmere kan komme videre og få det bedre i forhold til dine følelser for ham, hvis i ikke har den tætte kontakt, som i havde før i tiden. Som sagt er det selvfølgelig rigtig ubehageligt, når man bare har lyst til at blive ved at have den kontakt, og jeg kan godt forstå, at det er rigtig hårdt for dig at stå på den anden side.
Du fortæller, at du har det rigtig skidt over alle disse følelser. Du spiser ikke, du har selvmordstanker, du kan ikke sove om natten. Det er ikke rart at gå rundt og have det så dårligt! Jeg tænker på, om du har fortalt dine forældre og/eller din psykolog, at du går og har det sådan? Hvis ikke tror jeg, at det kunne være rigtig godt, at du prøvede at sætte ord på alle disse tanker du går med. Også tankerne om, at du forsøger at få dig selv til at få det dårligt. Jeg synes, at du i dit brev, er enormt god til at forklare, hvad du føler, og hvad du tænker. Hvis du har mod på at fortælle om alle de svære ting til disse personer, kan det være de bedre kan hjælpe dig videre. Måske har du også behov for at have en samtale med den lærer, som du er rigtig glad for, som en slags afslutning. Jeg tænker på, at det kunne være rart for dig at høre, at han ikke er vred på dig, og at du ikke har gjort noget forkert. Det er måske noget, som du kan prøve at nævne for din klasselærer, at du har behov for, hvis du har mod på at tale med ham/hende om det igen. Jeg er sikker på, at dine lærere og dem omkring dig er interesseret i at hjælpe dig videre, så du kan få det bedre. Det er nogle rigtig svære og tunge tanker du går rundt med, og det er rigtig synd, hvis du går med dem alene.
Du nævner også, at du trækker dig fra de sociale ting. At du er mere moden og er anderledes end de andre på din alder, og at det at være sammen med dem gør, at du sætter dine problemer mere i fokus. Også her skal du vide, at du ikke er den eneste, der har det på den måde. Særligt når man går og har det rigtig svært, kan det være svært at rumme andre mennesker og deres problemer, som nogen gange kan virke rigtig små i forhold til det man selv tumler med. Jeg tænker på, om der er én eller to i din omgangskreds som du har det nogenlunde med? Måske kunne du prøve at invitere dem til at være med til de ting du godt kan lide, og så kun på tomandshånd. Nogen gange kan man bedre rumme tingene, når man ikke er så mange sammen, og måske kunne i finde fælles interesser, hvis du viser dem, hvad du godt kan lide at lave?
Men det er selvfølgelig svært, hvis man føler, at man er helt anderledes end de andre på ens alder. Måske er der nogen fra den ældre årgang, som du har talt lidt med, som du kunne komme til at snakke mere med? De er lidt ældre, og det kan være, at der er en større chance for, at de tænker som dig. Jeg tænker dog også, at når du på et tidspunkt får det lidt bedre, så vil det også være nemmere at være sammen med folk på din egen alder, fordi problemerne måske ikke føles så store mere. Det er rigtig svært at forestille sig lige nu, og det forstår jeg godt. Men jeg tror det er vigtigt, at du i første omgang prøver at få talt med nogle voksne om dine tanker, så du kan arbejde på at få det bedre.
Til sidst vil jeg gerne give dig nummeret på livslinien. Hvis du en dag står og føler, at det hele er alt for overskueligt og selvmordstankerne bliver for store, kan du altid ringe til dem. De har åbent alle dage mellem 11-03, og deres nummer er 70 201 201. Livslinien er helt anonym, og der er også mulighed for at chatte med en rådgiver på deres hjemmeside www.livslinien.dk
Jeg håber, at du snart får det bedre. Du lyder til at være en meget reflekterende og intelligent pige, og jeg er sikker på, at du har en masse gode og spændende ting at byde på her i livet!
Kærlig hilsen
Janne