Føler mig svigtet ....
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har i omkring 2 år haft en spiseforstyrrelse, og en en dag kunne jeg bare ikke holde det ud mere (at jeg gik og tumlede med det alene), så jeg valgte at fortælle min klasselærer det, som jeg virkelig havde tillid til. Vi snakkede om det i lang tid, hun trøstede mig, og jeg fortalte hende at det var okay at de andre lærer der underviser os ved det, så de ved hvorfor jeg er ked af det og tager på hospitalet nogengange. Fik her for omkring et halvt år afvide at jeg havde en svær depression, så jeg er begyndt at tage piller for at stabilisere mit humør. Jeg kunne ikke tage med på lejrturen, og jeg syntes jeg skyldte min årgang en forklaring, så jeg sagde at hun skulle fortælle at jeg havde fået en depression, det gjorde hun så. De tog det enormt pænt. Jeg har kun fortalt mine nærmeste omkring min spiseforstyrrelse, for det er ikke ligefrem noget man har lyst til at dele med andre, at man kaster op osv. Men så igår, var jeg taget ind på hospitalet for at snakke med dem, da nogle fra min klasse havde spurgt hvorfor jeg ikke var her, og min lærer fortalte det hele .... om min depression, mine piller og min spiseforstyrrelse - har aldrig været så ked af det og følt mig så svigtet af en lærer. Jeg er så vred, jeg har lyst til bare at gå væk og aldrig komme tilbage Så nu ved hele min klasse at jeg har det, og hun har garanteret også sagt det til de andre klasser. Jeg føler ikke jeg kan se min klassekammerater i øjnene .... Jeg er så inderlig vred, og kan slet ikke fatte at hun sagde det højt til alle. Jeg har bare på en måde mistet tilliden til alle, for hvis ikke engang min lærer der har tavshedspligt kan holde på det, hvordan skulle andre så kunne holde på det? Hvordan kan jeg vide hun ikke har delt det med sin familie, lærene på lærerværelset, de andre lever? Jeg er så frustreret over det, for det var ikke meningen det skulle ud og især ikke fra min læreres mund. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op, for jeg har ikke lyst til at være den der "syge pige" og få opmærksomhed fra folk som der ikke har noget med mig at gøre. Den eneste grund til jeg fortalte mine tætteste det, var fordi de fortjener at vide det. Men nu kan det hele jo være ligemeget, mit privatliv, er blevet delt med en flok mennesker som slet ikke behøver at vide al det her. Jeg føler mig så svigtet og fortabt, jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre efter den her forfærdelig episode. Det er måske ikke så meget et spørgsmål, men mere hvordan jeg skal håndtere det her, om jeg skal konstaterer min lærer med det?

Svar:
Kære du.
For det første synte jeg, at det er rigtig flot, at du selv er nået frem til, at det var en god idé, at fortælle det til nogen. Da det som du selv skriver ikke var noget du kunne gå rundt og tumle med alene, det er rigtig flot og modigt, at du fik sagt det til din lærer.
Det lyder til at din lærer og dig havde en rigtig god samtale omkring det. Og at din lærer både var i stand til at trøste dig, men også snakke med dig om det, selvom det nok ikke har været let for dig, at skulle tale om. Dine overvejelser omkring hvorfor du skulle fortælle det til din lærer, syntes jeg viser, at du tager rigtig meget ansvar, både for det du selv tumler med, men også i forhold til de mennesker der er omkring dig. Det er virkelig flot, at du har kunnet gøre det, når du selv står i en vanskelig situation.
Jeg kan godt fornemme på dit brev, at du er rigtig ked af det, vred og frustreret over den situation du nu står i og det kan jeg godt forstå. Jeg sidder og tænker på, at det lyder til, at det er det, at din lærer har fotalt din klasse, at du har en spiseforstyrrelse, som du er rigtig ked af og vred over. At du egentlig har det fint med, at de ved at du har fået en depression og selv har opfordret din lærer til, at sige det til din klasse.
Jeg kan godt forstå, at du nu sidder med en følelse af, at din lærer har svigtet dig og den tillid du havde til hende. Jeg tror ikke, at din lærer har sagt det til din klasse, for at gøre dig ked af det, men jeg kommer til at tænke på, om i måske kan have misforstået hinanden? At din lærer måske har fortalt det, fordi hun troede det var en del af den aftale I havde.
Det er rigtigt, at din lærer har tavshedspligt, men da du selv har sagt, at hun gerne måtte fortælle om din depression til de andre lærer i din klasse og dine klassekammerater, da det er den aftale i har lavet, er det det hun har handlet på. Jeg kan godt forstå, at du nu ikke ved hvem du kan stole på og har mistet tilliden til din lærer, fordi du føler hun har overskredet din grænse og krænket dit privatliv. Det tror jeg er en meget naturlig reaktion, på den oplevelse du har haft.
Jeg kan ikke fortælle dig om din lærer har sagt det andre og jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig. Men jeg tror ikke det er noget hun går rundt og fortæller til de andre klasser eller hendes familie. Jeg tror simpelthen hun har sagt det, fordi hun troede, at det ville hjælpe dig og måske også har troet, at du gerne ville have det.
Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at være "hende den syge" og derfor kan være bange for, at se din klasse i øjnene. Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er meget andet, end "hende den syge", det virker til, at du er en både klog, ansvarlig og eftertænksom pige.
Du skriver at dine klasse tog det rigtig fint, da din lærer fortalte, at du havde fået en depression. Det får mig til, at tænke på om din klasse ikke også vil kunne forstå, at du lider af en spiseforstyrrelse? Jeg tænker at det er helt naturligt, at du ikke har lyst til, at folk du ikke har noget med at gøre, skal blande sig i dit privatliv. Men da din klasse allerede ved det, kunne det måske være en rigtig god idé, hvis i tog en snak om det i din klasse, hvor du måske kunne sige, at du ikke har lyst til, at de skal behandle dig anderledes, men gerne vil behandles som de andre.
Jeg syntes, at det er rigtig ærgeligt, at du har mistet tilliden til din lærer, men kan godt forstå, at du har det sådan. Det lyder til at dig og din lærer har haft et rigtig godt forhold til hinanden og har haft nogle gode samtaler. Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt, at holde fast i den positive oplevelse du har haft med hende, for det virker til, at din lærer rigtig gerne vil støtte og hjælpe dig. Så derfor syntes jeg det er rigtgi vigtigt, at du får snakket med din lærer om det der er sket, for jeg tror desværre, at i har misforstået hinanden. Jeg syntes godt du kunne sige til hende, at du føler, at hun har svigtet din tillid, ved at fortælle din klasse om din spiseforstyrrelse og så syntes jeg du skal spørge hende hvorfor hun har gjort det. jeg tror godt din lærer ville kunne forstå, hvordan du har det og måske ville hun også have en god forklaring på hvorfor hun har sagt det. Jeg tror det bedste for dig ville være at få snakket med hende og så kan i måske sammen prøve at få opbygget tilliden igen, men det tror jeg kun kan lade sig gøre, hvis i får talt tingene igennem.
Det er rigtig godt, at du har skrevet her til Cyberhus og jeg håber, at du kan bruge mit svar og at du og din lærer finder en rigtig god løsning. Hvis du har brug for, at snakke med en anden voksen om det her, er du velkommen til, at logge på chatten her på Cyberhus.
De bedste ønsker
Majbritt