Det gør ondt inderst inde!

brevkassespørgsmål

Det gør ondt inderst inde!

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 13 år 1 måned siden

Jeg ved ikke hvor jeg ska starte eller slutte.. jeg er en pige på 17. og går på efterskole. og det er fedt! . men jeg skjuler rigtig mange ting for alle andre. har nogle psykiske mén fra en fortid med grov mobning, og går nu til psykolog og får krisehjælp og for at få bearbejdet min fortid. men .. inderst inde er der ingen som ved hvordan jeg har det:/.. i al hemmelighed skjuler jeg at jeg skærer i mig selv:/ det noget jeg har gjort i mange år. blev opdaget for 2 år siden. men siden jeg started på efterskole er jeg begyndt igen :( er rigtig ked af det, men det er som en afhængighed:/ hver gang jeg ser noget skarpt.. en saks, en kniv.. et eller andet så ser jeg ikke andet for mig, og får lyst til det. så meget at jeg ryster over det hele.. og ka ingenting gøre:/ .. jeg har søvn forstyrrelser, og sover næsten ikke om natten. hvilket resultere i at jeg er rigtig træt alting, og er derfor også tit i dårligt humør:/ det er så få dage hvor jeg har gode dage:( sover rigtig meget af dagen pga jeg ikke sover om natten. spiser nok heller ikke helt som jeg burde:/ .. mmh.. :'( jeg bor sammen med en pige som har haft Anoreksi som har fortalt meget om sin spiseforstyrrelse, og hun har sagt til mig at hun er ved at blive bange for at jeg har en.. jeg spiser ikke ret meget, og ikke ret tit. en normal dag kan jeg leve på en halv bolle til morgen og bare.. lidt salat til aften:S måske et stykke frugt i løbet af dagen:/ hele tiden tænker jeg på min krop, og på træning.. og træner så snart jeg kan :S jeg er ved at gå ud af mit gode skind, for jeg kan ikke klare ting mere:'( kan ikke overskue en dag. og ligger derfor tit syg, og så ligger jeg bare og træner på værelset bag låst dør og med gardingerne trukket for så ingen kan se hva jeg laver:( ingen ved noget om at jeg skærer, eller om min afhænghed til træning:/ og det gør så ondt at lide psykisk :'( ved bare ikke hvad jeg skal gøre:( det skærer dybt inde, hver gang jeg bare overvejer at få snakket med nogen om det:'(

Svar:

Kære Dig,

Jeg kan høre at du har det rigtig svært, og jeg forstår godt at det må være hårdt at gå alene med alt det! Jeg vil lige sige, at hvor er det dejligt at høre, at du synes det er fedt at gå på efterskole! Jeg synes dog også at det er ærgeligt at du går glip af så meget af både det faglige og det sociale på efterskolen, enten fordi du sover om dagen eller fordi du er syg.

Jeg synes, at det er rigtig godt, at du går til psykolog for at få bearbejdet din fortid. Nu ved jeg ikke hvor lang tid du har gjort det, men det at bearbejde sin fortid er en proces - og det tager tid. Det kræver også hårdt arbejde, og det kræver at du fortæller psykologen hvordan du har det, og at du ikke skjuler noget. Når du skriver at der ikke er nogen der ved hvordan du rigtig har det, at du skærer dig i al hemmelighed, og at du træner bag den låste dør, så lyder det som om du også skjuler det overfor psykologen?

Du skriver at det skærer dybt inde i dig, hver gang du overvejer at få snakket med nogen om det. Og det tror jeg det gør, netop fordi du godt ved at du er nødt til at få snakket med nogen! Det er mange og svære ting du går med helt alene - og det er rigtig hårdt. Du bruger også meget energi på at holde det hemmeligt - både at du skærer i dig selv, og træningen. Derfor synes jeg det er rigtig flot at du skriver hertil. For nu har du allerede taget det første skridt! Og det viser at du er villig til at arbejde for at få det bedre, og at du har modet til det. Du bliver nødt til at få snakket med nogen om det, og du må overveje hvem det kan være. Hvad med en af dine forældre? Eller en lærer på efterskolen du stoler på?

Du fortæller også at du bor sammen med en pige, som har haft anoreksi, og som har fortalt dig meget om det. Da hun fortalte dig det åbnede hun sig, og fortalte dig meget personlige ting. Det lyder til at hun stoler på dig, og at hun også bekymrer sig om dig. Kunne det være at du også kunne åbne lidt op overfor hende, og fortælle hende lidt om hvordan du har det? Måske det kunne være rart at have en veninde på efterskolen du kunne snakke med, når du bliver ked af det i hverdagen?

Jeg forstår godt at det kan være rigtig svært at komme igang med at få snakket med nogen. I stedet for at fortælle det, kan du også vise det brev du har skrevet hertil i stedet? Dit brev er rigtig fint skrevet, og fortæller meget præcist hvordan du har det. Du kunne også overveje at vise det til psykologen, hvis der er noget du mangler at få sagt der. Hvis du har brug for at "øve" dig lidt først, eller måske for et par råd mere, er du meget velkommen til at logge dig på vores chatrådgivning.

Mange tanker fra Helle.