Angst for at dø.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære Cyberhus.
Jeg er en dreng på 15 år, som ikke har det særlig godt for tiden. Jeg har nemlig angst, jeg har ingen at tale med og her på det seneste er det bare blevet værre og værre. Jeg kan ikke tale med min mor om tingene fordi, jeg er enormt bange for hun ville blive, sur og skuffet over mig fordi jeg ikke havde fortalt det til hende. Den eneste jeg som såden har at tale lidt med er min lærer. Vi snakker hver torsdag men kun i 30 min, hvilket jeg jo overhovdet ikke synes er nok tid. Jeg har snakket med min lærer i en månede eller 2 nu, og hver eneste gang vi taler sammen om alle de ting jeg går rundt med, begynder jeg altid at store tude. Det skal bare lige understreges at jeg OVERHOVDET Ikke kan tale med min mor, så det er udelukket.
Den slags Angst jeg har er, at hvis jeg fx ser en film eller synger en sang der handler om livet og døden, er jeg enormt bange for selv at dø eller blive ramt af en sygedom. Det er nu blevet så alvorligt at i hvertigfald over 20 af mine sange på Spotify, undgår jeg at høre. Jeg er såden en som elsker musik, så det her er rigtig irreterende. Det gælder også film, der er enormt mange film som jeg gerne ville se men, som jeg undgår at se (Ved ikke om det giver mening).
Min lærer har forslået mig en psykolog men, i Danmark skal jo man være over 18 for at søge psykolog selv, og jeg vil jo ikke have at hun ved det. Jeg mangler virkelig psykolog hjælp, har skrevet med Børnetelefonen og HeadSpace, og de har også sagt at det nok ville være bedst at finde en psykolog.
Jeg har haft det her angst i flere måneder, vil cirka tro det næsten er et halvt år. Her de seneste 2-3 måneder har, det bare gået ned af og ned af. Jeg kan snart ikke klare tanken om at, gå med det mere og vil gerne have det skal forsvinde.
Jeg håber i kan give nogle råd eller hjælpe mig. Mvh Anonym

Svar:
Hej Anonym
Jeg tror tanker om døden er en af de få ting de fleste af os mennesker har til fælles. Fordi det er en helt uundgåelig del af livet er det også noget næsten ALLE mennesker gør sig tanker omkring.
Nogle er okay, med døden. Eller de accepterer i hvert fald at de ikke kan gøre noget alligevel, og hvorfor så bruge så meget tid på at tænke over det.
MANGE andre, ligesom du, har det rigtig skidt med tanker om døden. De bliver bange og angste ved tanken. Det kan måske være ved tanken om at skulle væk fra livet og alt det de holder af. Det kan også være tanken om hvad der sker når man dør. Kommer man et andet sted hen? Er der bare mørkt...er man helt alene. Eller er alt bare slut?
Du skal vide at de her tanker er fuldstændig almindelige og fuldstændig naturlige. Det er selvfølgelig ikke godt at de fylder så meget lige nu og så negativt, at du føler at de fylder for meget.
For rigtig mange mennesker er det netop i teenageårene at tanker om døden, rigtig for alvor, dukker op første gang. Nok fordi det er i teenageårene, at hjernen udvikler sig, så man bliver i stand til at tænke og forstå livet, og sig selv, bedre. Når jeg fortæller dig det her, er det fordi det for langt de fleste er noget der med årene kommer til at fylde mindre igen. Helt af sig selv. Og sådan kan tanker om døden komme og gå i forskellige perioder af livet. For langt de fleste bliver tankerne om døden lettere at håndtere med tiden.
Det er svært at sige hvornår tanker om døden bliver for negative, og hvornår de fylder for meget. Umiddelbart tænker jeg at det er problematisk, hvis tanker om døden hæmmer dig i hverdagen. Hvis du afholder dig fra at gøre ting. Har svært ved at sove, eller hvis du overfører din frygt for døden til andre ting...som eksempelvis at blive bange for at blive syg. Her tænker jeg at det afgørende er at du snakker med nogen om det. Det er super godt at du taler med din lærer om det, men samtidig problematisk, at du ikke føler at du har mulighed for at tale nok om det.
Du skriver at muligheden for at tale med din mor er udelukket. Som jeg forstår dig er det fordi du tænker at din mor vil blive skuffet over dig, fordi du ikke har fortalt om de her tanker til hende?
Jeg kan godt følge din tankegang. Men samtidig skal du være opmærksom på, at du med den tankegang sætter en grænse for dig selv, som overhovedet ikke behøver være der.
Det kan være en rigtig god mulighed for dig at tale med en psykolog, og det er helt rigtigt at en psykolog ikke kan igangsætte behandling/samtaler med dig uden dine forældres/ din mors tilladelse. Det betyder i praksis at din beslutning om ikke at indvolvere din mor, samtidig betyder at du har truffet en beslutning om ikke at tale med en psykolog.
Nogle gange bliver vi bare nødt til at træffe svære beslutninger, for at kunne træffe gode beslutninger, som kommer os mest til gavn.
Nogle gange tænker vi, at de mennesker der holder af os, bliver skuffede og kede af det, hvis vi fortæller dem at vi har det svært. Det kan også godt være de gør det lige til at begynde med. Men i langt de fleste tilfælde, bliver de mennesker der holder af os glade for at vi siger noget. For så kan de hjælpe...for det er jo det vi gør for hinanden.
Prøv og vend det om. Ville du blive skuffet over din mor eller en god ven, hvis de sagde at de havde det svært, men at de ikke havde sagt noget med det samme, fordi de var bange for hvad du ville tænke? Jeg tænker at du vel ville hjælpe, og være glad for at de før eller siden deler deres tanker med dig?
Det jeg vil frem til er at du har mulighed for mere, hurtigere og bedre hjælp, hvis du træder over den grænse du have lavet der hedder, at du ikke vil fortælle noget til din mor. Giv hende en chance for at hjælpe dig. At hjælpe sit barn er en af de vigtigste ting der står på jobbeskrivelsen som mor, og jeg håber du vil give hende en chance for at kunne gøre det. Jeg er sikker på at din mor også har tanker om døden. Måske har hun selv været meget bange for døden...måske har hun fundet en god måde at lægge frygten til side? Husk...alle har tanker om døden, og mange har prøvet at være bange.
Så bliv ved med at tale med din lærer, men jeg tænker samtidig du skal tage dig selv, og de her tanker så alvorligt at du også tager næste skridt. Få snakket med din mor, så I sammen kan finde ud af om du faktisk har brug for mere hjælp eller om I kan klare det selv.
Mange hilsner
Niels-Christian