I dilemme over gamle tanker.
brevkassespørgsmål af
Katja Nielsen
18 år
Jeg har hele mit liv, så langt tilbage som jeg kan huske, haft en idé om, at den eneste person som jeg ville komme til at flirte og kysse med var den mand som jeg ville skulle være sammen med hele mit liv. Det er ikke en religiøs ting, men bare en forestilling om mit liv, som jeg altid har haft af uforklarelige grunde. Jeg har aldrig haft en kæreste heller, fordi at det har jeg altid følt at jeg var for ung til, hvis jeg skulle følge min plan. Jeg er nu i den senere tid blevet klar over at jeg nok mere er til piger end dreng, så måske har den tankegang været en måde at "gemme" tankerne væk, om at jeg en dag skulle kysse en mand. Nu kunne jeg så godt tænke mig at flirte og kysse med piger, men jeg finder det svært at slippe tankerne fra tideligere. Jeg føler på en måde at jeg forråde mig selv, hvis jeg f.eks. fandt mig en kæreste, eftersom at jeg havde store planer om at "gemme" mig selv.

Svar:
Kære dig.
Jeg tror, rigtig mange har en idé, eller nok nærmere en drøm om at finde "den eneste ene", en "soulmate", bare den der person, som man ved, man skal være sammen med resten af livet. Nogle kærlighedshistorier fra virkeligheden er også sådan, nogle møder bare den rette og lever sammen resten af livet. Men for langt de fleste sker dette bare ikke. Vi ændrer os og udvikler os, og hvad vi leder efter i en partner ændrer sig også. Så for de fleste, vil det være helt naturligt at skifte partner en gang imellem, fordi man simpelthen finder ud af, at man ikke passer sammen. Når man forelsker sig, føler man, at man skal være sammen for evigt, at man er perfekte for hinanden. Men denne følelse kan ændre sig, måske man pludselig finder ud af, at det bare ikke fungerer, at man ikke passede sammen alligvel. Det er helt normalt og helt naturligt. Og det kan være en svær erkendelse, hvis man går rundt med den der drøm om at møde den eneste ene og bare leve lykkeligt sammen resten af livet. Det er helt okay og normalt at have den drøm. Det er bare vigtigt, at man ikke føler sig forkert, beskidt eller unormal, fordi man ikke lige finder den eneste ene i første omgang.
Jeg tænker lidt over, hvorfor du mon så gerne vil have, at du kun skulle flirte og kysse med den mand, du skulle leve livet med? Jeg bider mærke i det, fordi jeg virkelig håber, det ikke er fordi, du ville føle dig beskidt, hvis du flirtede og kyssede med flere. Jeg ved ikke, om det er sådan, du føler, men det er meget vigtigt for mig at sige, at man må være sammen med lige så mange, man vil. Man er ikke beskidt eller slutty eller billig eller noget som helst andet, du må gøre præcis som du vil med din seksualitet. Det er DIN, ingen andens. Og det samme gælder for dine tanker om, at du måske er mere til piger. Jeg kan godt forstå, at de gamle tanker fylder meget og er svære at slippe. Har man en idé om, at det er bedst at "gemme" sig selv, har man vel også lidt en følelse af, at det ville være forkert IKKE at gemme sig selv. Der er ikke noget galt i at ville gemme sig selv. Det er bare så enormt vigtigt for mig at bede dig overveje, hvem du gør det for? Og hvorfor? Den forestilling du har om det gode ved at gemme sig selv, hvad indebærer den? Hvad er det gode ved at gemme sig selv, er det godt for dig eller din partner? Igen, din seksualitet er DIN. Dine lyster er DINE. DU bestemmer over din krop.
Det er meget forskelligt fra kultur til kultur, hvad seksualitet og sex betyder. I Danmark er vi meget åbne, og de fleste mener, at det er sundt at "prøve nogle partnere af", inden man binder sig, hvis man overhovedet har lyst til at binde sig. De fleste vil sige, at det er rigtig sundt at eksperimentere lidt med sin seksualitet, at udforske den og finde ud af, hvad man godt kan lide. Også hvilken seksualitet man har skal man finde ud af, og det er ikke nødvendigvis noget, man bare ved. Det kan være svært at tilpasse sig denne tankegang, hvis man selv har en anden, så som at man gerne vil gemme sig selv eller kun være sammen med én person hele livet. Og det er helt okay. Det er bare så vigtigt, at man lytter til sine egne lyster. Så når du har lyst til at flirte og kysse med piger og måske finde en kæreste, hvad holder dig så tilbage? Og hvem holder dig tilbage? Hvem gemmer du dig selv for? Det er okay at få nye lyster og ønsker for sig selv.
Til trods for, at vi er meget frisindede i Danmark, så fodres vi stadig af film, serier og bøger med den der fantastiske kærlighedshistorie, hvor man bare møder den eneste ene og man er hinandens første og eneste kærlighed. Det er en fin drøm, men den er, i vores samfund i dag, lidt urealistisk. Og måske slet ikke særlig sund, heller. For, for de fleste, findes den der helt perfekte og rene kærlighed slet ikke. Man lærer så meget om sig selv, sin kærlighed og sin seksualitet ved at opleve forelskelse, ulykkelig forelskelse, brud og forskellige partnere. Der er intet forkert i at have mange kærester og partnere i løbet af livet. Der er heller intet forkert i kun at have én.
Jeg tror, det vigtigste, du kan gøre lige nu, er at lytte til dig selv. Hvad har du lyst til? Hvad holder dig tilbage? Giv dig selv tid og lad kærligheden finde dig. Når man møder en særlig person, som man kan forelske sig i, kan man aldrig vide sig sikker på, om det er dem, man skal leve hele livet med. Så hvis du skulle gemme dig selv, hvordan ville du så være sikker? Måske er det okay at springe ud i ting og prøve lidt af?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen, eller komme forbi chatten til en snak!
Sophie