hår eller ej
brevkassespørgsmål af
Malou
13 år
Jeg er en pige på 13, snart 14 og jeg er for alvor kommet i pupertet. Jeg er meget i tvivl om jeg skal barbere mig forneden. Min mor synes bestemt ikke det er en god ide for hun siger det er sundt og ha hår dernede. Men alle mine bedste veninder er barberet og de synes jo jeg skal barbere mig. Det ville også være virkelig dejligt ved soveaftaler og i andre situationer når vi er sammen hvis jeg også var glat. Så jeg er virkelig i tvivl. Hvad synes I jeg skal gøre? Hes fra Malou

Svar:
Hej Malou,
Det er et rigtig godt spørgsmål. Kropsbehåring er helt naturligt, og det er en smagssag, om man vil lade det være eller barbere det af.
Jeg kan godt forstå, at du kan komme i tvivl om, hvad du skal gøre, når din mor siger, at du ikke skal barbere dig, mens dine veninder siger, at du sagtens kan gøre det. Om man vil have fuld kønsbehåring eller være helt glatbarberet er helt op til en selv, og begge dele er helt okay.
Det vigtigste er, hvad du selv har mest lyst til. Du skriver nemlig, at det ville være dejligt at være glatbarberet i bestemte situationer. Derfor tænker jeg også, at hvis du har lyst til at prøve at barbere det af, og mærke følelsen af, hvordan det er at være glatbarberet, så er det dét, du skal gøre. Husk på, at det vokser ud igen, hvis ikke du bryder dig om at være glatbarberet.
Samtidig kan jeg tilføje, at der er forskellige måder at være barberet på - det behøver ikke være glatbarbering eller fuld kønsbehåring. Man kan også vælge at trimme det eller kun barbere i bikinilinjen, så det ikke går ud over trussekanten. Der findes mange måder at gøre det på, og du må finde den måde, der er rarest for dig.
Jeg håber, du kunne bruge svaret. Held og lykke med det.
De venligste hilsner,
Kathrine.