Hvornår er udebleven menstruation “bekymrende”?

brevkassespørgsmål

Hvornår er udebleven menstruation “bekymrende”?

brevkassespørgsmål af
Stine
19 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Hej brevkasse. Jeg har haft menstruation siden jeg var 10 år, og er 19 nu, så altså i en del år efterhånden… Min cyklus har altid været nærmest helt på dato hver eneste gang, plus/minus 1 dag engang i mellem, og så har jeg oplevet 2 gange i mit liv hvor den var forsinket i 5 og 7 dage, begge gange mystisk nok hvor jeg var på ferie i udlandet. Først er jeg nysgerrig omkring hvad det mon kan skyldes? Kan det være noget psykisk fordi jeg har været ude og rejse eller var det bare et virkelig mystisk tilfælde? Denne gang er den så pludselig 13 dage forsinket! Jeg ved selvfølgelig ikke om den når at komme inden i har svaret mig, men jeg er alligevel også bare nysgerrig efter hvad det mon kan skyldes, at den pludselig udebliver så længe, faktisk helt indtil jeg burde have haft ægløsning ift. min normale cyklus? Denne gang har jeg ikke været ude og rejse, og der er ikke umiddelbart sket nogle betydelige ændringer i mit liv, udover at jeg måske er begyndt at være en smule mere fysisk aktiv efter at have dovnet den ret meget af hen over sommeren (løber en halv times tid 2-3 gange om ugen så ingen ekstrem sport eller noget), men det tænker jeg jo bare burde være sundt, og jeg har også før dyrket motion, så jeg tænker da bestemt ikke det er derfor…? En anden ting jeg måske har bemærket de seneste par måneder er at jeg har mindre lyst til at onanere, altså at jeg ikke føler mig ligeså opstemt som jeg plejer… Men heller ikke her er jeg sikker på om det har noget med hinanden at gøre… Men hvad kan det så skyldes, og hvornår begynder det at blive bekymrende eller alarmerende? P.S. Jeg er jomfru, så jeg kan ikke være gravid! Venlig hilsen Stine

Svar:

Hej Stine

Det, du beskriver lyder helt normalt og fredeligt. Kvinders menstruationscyklus er meget følsom overfor alle mulige slags ændringer i hverdagen.

Det er faktisk meget normalt, at selv en regelmæssig cyklus minimun én gang om året opfører sig anderledes, også uden nogen som helst påvirkning udefra. Situationer, der kan have indflydelse på din cyklus kan være, som du selv skriver, rejser eller motion, men også andre ting som stress, eksamen, ernæringsændring m.m.

Lysten til onani hænger tit sammen med ægløsningen, altså således at den er større omkring ægløsningen, hvilket jo er smart, når man ønsker at få børn, for det kræver jo netop at have samleje omkring ægløsningen. Derfor kan der altså godt være en sammenhæng mellem din skæve ægløsning og samtidig mindre lyst til onani.

Jeg håber, at har fået svar på dine spørgsmål.

Med venlig hilsen, Tatjana

Tatjanas billede
Tatjana fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål