Hvordan vasker man sig grundigt?
brevkassespørgsmål af
Maria
14 år
Jeg er begyndt at tænke meget på første gang jeg skal være intim med en partner. Det betyder vildt meget for mig at være ren og velduftende, også i åbningerne. Jeg er jo bare van til og gå i bad almindeligt men ville gerne sikre mig at jeg virklig præsentere mig lækker. Mener jeg har læst noget om at man ikke må bruge almindelig sæbe i skede. Så hvordan vasker man sig bedst, specielt i skede og numse (anus) så man er indbydende og dufter dejligt?

Svar:
Kære Maria,
Tak for dit gode spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være klar og lækker til første gang, du skal være sammen med en partner. Det er rarere at være intim med et andet menneske, når man er afslappet og har det godt med sig selv og så er jeg sikker på, at din kommende partner også vil sætte pris på, at du har forberedt dig. Det kræver dog ikke en særlig forberedelse udover et almindeligt bad. Det er helt rigtigt forstået, at almindelig sæbe ikke er godt for skeden. Der sidder nogle sarte og fine slimhinder, som udtørrer ved brug af almindelig sæbe. Derfor vil jeg helt klart anbefale dig en intimsæbe. Den er særligt lavet til at vaske underlivet og skeden. Der er ikke nogen, der naturligt dufter af parfume og nyplukkede blomster i skridtet, og det tænker jeg heller ikke skal være et mål. Faktisk er de duftstoffer som naturligt kommer fra skeden med til at øge partnerens lyst, så et helt almindeligt bad med en intimsæbe burde altså være nok til at være lækker og indbydende.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Kram Ulrikke