Hvordan skal man spørge hende?
brevkassespørgsmål af
Magnus
11 år
Hej Cyberhus. Jeg er 11 år, og er meget forelsket i en pige. Jeg har ville spørge hende om vi skulle være kærester i 2 år nu, men jeg ved ikke hvordan jeg skal spørge hende. Jeg har kysset hende 1 gang, jeg kan bare ikke finde ordene til at spørge om vi skal være kærester. Det bliver meget akavet, hvis man bare siger "Skal vi være kærester?", ved ikke hvad jeg skal gøre. Mvh Magnus.

Svar:
Kære Magnus.
Hvor er det dejligt for dig, at du er meget forelsket i en pige. Forelskelse kan føles virkelig skønt, men kan samtidig også være forvirrende og måske lidt akavet, som du også selv beskriver.
Du spørger, hvordan du skal spørge pigen du er forelsket i, om I skal være kærester. Det er rigtig dejligt at være forelsket, så jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide, hvordan du kan spørge hende, om I skal være kærester. Men det kan være godt være lidt svært at vide, hvordan den bedste måde er at spørge på, uden at det bliver akavet.
Til en start kan det være en god idé, at være i kontakt med hende enten i skolen eller hvor du nu kender hende fra, eller ved at I skriver sammen. Det er også en god idé at bruge tid sammen og lave noget sammen. Du kan måske prøve at snakke noget mere med hende. Du kan spørge ind til, hvilke interesser hun har og hvad hun laver i sin fritid. Så kan det være, at hun så spørger ind til dig, og så kan du fortælle lidt om dig selv. Det kan også være en rigtig god idé at smile meget til hende, for så sender du positive signaler om, at du er interesseret i hende. Det kan i det hele taget være en god idé at sende hende signaler om, at du synes, at hun er sød. Det kan du eksempelvis gøre ved at give hende lidt ekstra opmærksomhed, behandle hende rigtig sødt og grine hvis hun siger noget sjovt. Så kan det være, at hun vil opfange dine signaler, og så kan det også være, at du kan mærke, om hun også er vild med dig, hvis hun sender nogle af de samme signaler.
Du fortæller, at I allerede har kysset en gang, så det er allerede et godt udgangspunkt. Men det kan alligevel føles som et virkelig stort spring, at gå fra at være forelsket i en og til at man rent faktisk spørger, om man skal være kærester, og der er som sådan ikke nogen forkert eller rigtig måde at gøre det på. Du kan overveje, at starte med enten at fortælle hende eller skrive til hende, at du synes rigtig godt om hende, og måske fortælle nogle af de ting, som du godt kan lide ved hende. Så kan du prøve at spørge hende, om hun har det på samme måde som dig, og hvis hun siger ja, kan du spørge hende ligeud, om I så skal være kærester? Ved at du spørger hende først, om hun også godt kan lide dig, inden du spørger, om I skal være kærester, vil du måske få en idé om, hvordan hun har det med dig. Og hvis hun så har det på samme måde som dig, vil der nok være en god chance for, at hun også gerne vil være kærester med dig. Så det kan måske være lidt lettere at spørge, når man ved hvordan den anden person har det.
Der er selvfølgelig en mulighed for, at hun ikke har det på helt samme måde som dig, også selvom at I har kysset, og det kan være rigtig hårdt at få at vide. Følelser er lidt en mærkelig størrelse, og desværre er det svært at bestemme over dem, særligt når det kommer til forelskelse. Men det er ofte rarest at være afklaret om, hvordan den anden har det med en, end at gå og vente og spekulere. Så selvom det måske kan virke svært og akavet bare at spørge hende ligeud, kan du prøve at tænke på, hvor rart du vil have det bagefter ved at vide det, så du ikke længere skal gå og være i tvivl om, om hun også er forelsket i dig og også gerne vil være kærester med dig.
Jeg håber, at det lykkes for dig og held og lykke med det.
Mange sommerhilsner fra
Laura.