Hvordan skal man spørge en person om kærester?
brevkassespørgsmål af
Sofie Andersen
12 år
Hej jeg er meget vild med en dreng fra min klasse, og jeg vil gerne være kærester. Jeg ved bare ikke om han kan lide mig og om hvordan jeg kan spørge ham om kæreste? Hilsen en meget fortvivlet pige.

Svar:
Kære du
Det kan være svært at vide, om nogen kan lide en. Du kan enten spørge ham direkte, eller du kan prøve at lære ham lidt bedre at kende først.
Hvis du spørger ham direkte, vil det være bedst hvis der ikke er andre i nærheden, så I ikke behøver at tænke over det. Du kan f.eks. spørge ham efter skole.
Du kan også starte med at prøve at blive venner med ham. Snakke med ham, høre hvad han interesserer sig for og hvad han godt kan lide. Du kan snakke med ham i klassen og frikvarterne i starten, og hvis det virker som om, at det går godt, kan du se, om han har lyst til at lave noget uden for skolen. Du kan også prøve at invitere ham med til noget eller hjem til dig. Hvis han f.eks. synes godt om en bestemt type film, kan I se en film sammen. Det kan også være, at I kan hjælpes ad med nogle lektier. På den måde kommer I tættere på hinanden.
Hvis han siger ja til at mødes med dig, kan han sandsynligvis godt lide dig, men måske bare som ven. Når I er sammen, kan du prøve at se på, hvordan han opfører sig. Måske han virker til at kunne lide dig. Det kan f.eks. være, at han kigger meget på dig, smiler meget, når han er sammen med dig og når han ser dig, og at han selv tager initiativ til, at I snakker. Når I har lært hinanden lidt at kende, kan du prøve at spørge til, hvad han synes om at være kærester, om der er nogen han kan lide og sådan noget. Og hvis du tør, kan du spørge, om han kan lide dig.
Venligst
Luna