Hvordan skal lave gruppearbejde?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har problemer med at lave gruppearbejde for tiden. Jeg ender på en eller anden måde altid op med at sidde og  lave det hele imens min makker ikke laver noget som helst. Jeg ender i grupper hvor jeg føler mig nødsaget til at sørge for at min makker laver sine lektier, til den opgave vi har sammen, og at de gør det ordentligt.
Hvorfor er det at at folk ikke gider at lave deres ting?! Jeg er godt nok træt af at sidde op længe og bruge min tid på at lave tomandsarbejde.
Jeg har spurgt min lærer. Han mener at jeg kun kan lære noget af det. Men det føles så håbløst! Jeg bliver vred bare tanken om at sidde og sørge for at mine klassekammerater laver deres ting. Fair nok det er kedeligt, men lade sin makker lave det hele!
Jeg ender altid op med at være den folk synes er sur, men hvad skal jeg gøre? Jeg kan ikke sidde med det hele alene. Det er for meget, og jeg bliver bare i dårligt humør.
Det værste er så når min makke spørger: "Hvorfor er du så sur?" imens de har hele opgaven serveret på sølvfad. Jeg prøver virkelig at være sød og rar hele tiden, men under mig buldrer et bål der bare venter at vise sig.
Hvad skal jeg gøre for at jeg kan aflevere en fuldendt opgave, som jeg ikke har lavet selv?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan sagtens forstå, at du synes, det er frustrerende at skulle trække det tunge læs, når du arbejder i grupper. Jeg tænker, at det er rigtig godt, at du er bevidst om det, du oplever og føler, for så er det også nemmere at hjælpe sig selv med det, der opleves svært. Du fortæller, at du har snakket med din lærer om problemet, og det synes jeg er super sejt af dig! Når man arbejder i grupper, er det ikke meningen, at det er ét gruppemedlem, der skal bære det store ansvar, det skal bæres i fællesskab og netop det, der er meningen med gruppearbejde. Jeg kan derfor godt forstå, at du synes, at det er håbløst at skulle lave det hele selv. Det er også helt forståeligt, at du bliver vred og reagerer.
Det lyder ikke til at din snak med læreren hjalp dig så meget, og det er selvfølgelig super ærgerligt. Hvis du har mod på det, kan du måske tage fat i din lærer igen (eller en anden lærer) og fortælle, at arbejdsbyrden er for stor for dig, når du sidder alene med det. Du kan også fortælle, at det virkelig fylder meget for dig og påvirker dit humør, og spørge din lærer direkte, hvad du kan gøre.
En anden mulighed er at snakke med dem du arbejder i gruppe med og fortælle dem, hvordan du har det, og hvad du oplever. Du fortæller, at dine klassekamerater nogle gange har spurgt, hvorfor du er sur, og måske det kunne være en anledning til at fortælle dem om dine oplevelser? Måske det også kunne give andledning til at spørge dem, hvordan de oplever gruppearbejdet? Kunne man f.eks. forestille sig, at de lader dig tage det store ansvar, fordi de tror, det er iorden for dig, at det er på den måde? For så er det godt at få italesat, at det ikke er sådan det forholder sig.
Jeg får lyst til at spørge dig, hvad der ville ske, hvis du ikke prøvede at sørge så meget for din makker? Jeg forstår, hvis du tænker, at opgaven så aldrig vil blive færdig, men måske du alligevel kunne prøve at holde fast i, at deres del af arbejdet aldrig kan blive dit ansvar. Kan heller ikke lade være med at tænke, at når man har været vant til at tage så meget ansvar, så kan det måske være svært, at give helt slip og lade de andre tage deres ansvar. Jeg tænker at det er rigtig vigtigt, at du holder fast i at arbejdet skal deles ligeligt ud, også selvom opgaven måske ikke bliver perfekt, eller de andre gør det på en anden måde end du ville have gjort. Igen er ideen med gruppearbejde netop at alle bidrager. Det er ikke meningen at ét gruppemedlem skal lave det hele selv.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget. Som sagt kan jeg sagtens forstå din frustration, det lyder bestemt ikke rart for dig.
Bedste hilsner Amanda