Hvordan kommer jeg igang igen?

brevkassespørgsmål

Hvordan kommer jeg igang igen?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Sannie. Jeg er en pige på 13 år, som rigtig godt kan lide at læse bøger, og skriver historier og digte. Før i tiden skrev jeg rigtig meget, og jeg kunne også godt lide det jeg skrev. Nu er evnen til at skrive bare forsvundet. Jeg kan slet ikke få ordene ud mere. Jeg føler mig så tom inde i hovedet. Har du nogle idéer til hvordan jeg kan komme igang igen? Mvh. Ida

Svar:

Hej Ida

Det er et rigtig spændende og relevant spørgsmål, du stiller, for jeg tror, at der er mange, som har prøvet at gå fuldstændig i stå med hensyn til at skrive. Jeg har også selv prøvet det mange gange. Det er nok meget forskelligt fra person til person, hvad der kan få én i gang, men jeg vil give dig nogle forskellige råd:

1. Sørge for at have nogenlunde styr på forløbet i historien, inden du går i gang. Brug fortælle-ansigtet til at strukturere din historie:

I øjet til venstre skal du skrive, hvor (i en lille by, på en gård, i nærheden af en kirke osv. osv.) historien foregår og hvornår (fortid, nutid, fremtid, strækker sig over et år/dage/måneder, morgen, aften, nat osv. osv.)

I øjet til højre skal du skrive navnet/navnene på hovedpersonen/hovedpersonerne, som er med.

I næsen skal du skrive, hvilke problemer/konflikter hovedpersonen(rne) skal opleve. Problemet/konflikten i en historie er alt afgørende, da det er den, som skaber spændingen i historien. Derfor er det meget vigtigt, at du gennemtænker, hvordan konflikten bliver løst. Bliver den løst for nemt, kan det virke meget kedeligt for læseren. Du skal tænke på, at der skal være noget modstand og udfordringer.

I munden skriver du, hvordan problemet/konflikten skal udvikle sig. Den glade mund, hvis du ønsker en lykkelig slutning og den bedrøvede mund, hvis du ønsker det omvendte.

2. Bed én person om at finde et billede/postkort/plakat/kunstværk til dig og forsøg derefter at skrive et digt eller en historie ud fra det. Du kan evt. også bede personen om at give dig et ord, som du skal have med i din tekst.

3. Tankemylder. Skriv f.eks ordet kufftert og skriv derefter, så hurtig du kan, alt det du kan komme i tanke om om ordet kuffert (gerne på tid). Lig derefter det skrevne fra dig i nogle dage og vend tilbage til det og skriv et digt ud fra det, du har skrevet.

4. Brug dine sanser. Skriv om din barndomsgade. Tag en blok og pen med ud og gå en tur på din gade. Skriv alt hvad du hører, ser, føler, smager osv. Brug god tid til det. Brug det skrevne til at skrive et digt. Man kan skrive nogle fantastiske digte på denne måde.

5. Inspiration. Gå på biblioteket (eller spørg din dansklærer om hjælp) og lån nogle noveller og historier. Læs dem og kig godt efter skrivemåden og fortællestilen. På denne måde kan man få nogle idéer.

Det var lige, hvad jeg kunne finde på. Håber at du kan bruge det til noget. Prøv det af og meld meget gerne tilbage og fortæl mig, hvordan det er gået.

Til sidst vil jeg lige sige, at du kan læse de tips og tricks jeg har skrevet til dét at skrive.

Mange Hilsener fra Sannie