Hvordan får man p piller unden ens mor ved det?
brevkassespørgsmål af
Lærke
14 år
Hej jeg er 14 og vil gerne ha p piller fordi jeg har læst meget om det og jeg har mange smerter når jeg har mens så hvordan kan jeg få det unden min mor ved det?

Svar:
Hej Lærke.
Tak for dir spørgsmål.
I Danmark er det sådan at man skal være 15 år før man kan få P-piller ved lægen, uden at ens forældre giver deres samtykke. Det vil altså sige at det kan du ikke helt endnu. Når det så er sagt, vil jeg gerne opfordre dig til at snakke lidt mere grundigt med lægen om hvad dine muligheder for at minske dine smerter kan være. Der er mange hormoner i P-piller, og da du er en ung kvinde, kunne det jo være at der findes et andet alternativ.
Jeg vil også gerne opfordre dig til måske at snakke med dine forældre, eller bare din mor om det. Jeg kan sagtens forstå at det kan være svært at involvere sine forældre i at man er ved at blive en kvinde, men husk på at din mor også har været 14 og haft menustration engang, så måske hun har nogle råd du kan bruge.
Jeg håber at du kunne bruge svaret til noget.
Hilsen Marie