Hvordan får jeg min mor til og sige ja til en navlepircing?

brevkassespørgsmål

Hvordan får jeg min mor til og sige ja til en navlepircing?

brevkassespørgsmål af
Emma sofie
14 år

Hej! Er en pige på 14 år og vil rigtig gerne have en navlepircing jeg synes det er så flot at have!! Og mange på min alder har det min mor synes jeg skal vente til jeg bliver 16 men kan overhovedet ik vente fylder 15 om cirka 6-7 måneder vil bare have hun siger ja

Svar:

Hej Emma Sofie,

Hvis man er under 18 år, kan man i princippet kun få en navlepiercing, hvis ens forældre giver tilladelse til det. Det er fordi, dine forældre har ansvaret for dig, indtil du bliver 18 år. Det betyder også, at det er dine forældre, der bestemmer, hvad du må og ikke må, indtil du fylder 18 år. Selvom det i nogle situationer kan virke fuldstændigt uretfærdigt, så er det dine forældres opgave at beslutte, hvad der er bedst for dig. Jeg er sikker på, at din mor har nogle gode grunde til, hvorfor hun synes, det er en god idé for dig at vente med at få en navlepiercing. Tatoveringer og piercinger er noget, som man nemt kan fortryde, men som det kan være svært at komme af med igen. Selvom du tager piercingen ud, kan det være, der stadig er et hul i huden. Måske vil din mor have, at du venter, så du kan tænke over, om du er helt sikker på, at det er det, du vil? Samtidig kan jeg også godt forstå, at du gerne vil have en navlepiercing ligesom andre. Som ung vil man bare gerne passe ind og være ligesom de andre. Det giver en fællesskabsfølelse. Det kan være, at du skal prøve at snakke med din mor om det og fortælle hende om, hvad den navlepiercing betyder for dig?

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Vh. Anja

cyberhusfabiennes billede
Anja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål