Hvor meget kan en pustetest egentligt afsløre?

brevkassespørgsmål

Hvor meget kan en pustetest egentligt afsløre?

brevkassespørgsmål af
Salma
22 år
Oprettet 1 år 6 måneder siden

Hej Cyberhus. Jeg er en pige på snart 23, som det seneste års tid er begyndt at døje meget med vejrtrækningen. Jeg har røget en smule (primært kun til fester) førhen, men har slet ikke rørt en smøg i over et halvt år nu. Alligevel oplever jeg at vejrtrækningsproblemerne bliver værre. Især de seneste 2 måneder er det blevet meget slemt, også når jeg ikke er aktiv, hvor jeg i starten kun oplevede åndenød når jeg havde været fysisk aktiv, fx. efter en løbetur. Men nu kommer trangen til at hoste på alle mulige tidspunkter. Jeg er ellers sund og rask. Jeg tog første gang til lægen for 2 måneder siden, hvor jeg både fik taget blodprøver, som alle var helt fine, og fik lavet en pustetest, som også var helt fin, faktisk sagde sygeplejersken, som lavede pustetesten, at mit pust var stærkere end normen ift. min alder. Det skal også siges at jeg virkelig pustede igennem med AL min styrke og havde øvet mig lidt hjemmefra, da min mor har sådan en dims liggende hjemme, som jeg også pustede i hos lægen. Sygeplejersken sagde at jeg ikke har astma blot ud fra denne test. Alligevel blev mine symptomer værre og jeg var igen ved lægen i sidste uge, hvor jeg igen lavede en pustetest, som denne gang også så “normal” ud, dog ikke helt så kraftigt et pust som sidst, men stadig helt fin, og hun konkluderede igen at jeg altså ikke skal være bekymret for at jeg har astma… Mit spørgsmål lyder, hvor sikker er sådan en pustetest egentlig? Er den nok til at udelukke astma eller andre lungeproblemer? Jeg er absolut ikke hypokonder, og i år var faktisk første gang jeg var ved lægen i over 3 år, så når jeg tager til lægen er det fordi jeg virkelig føler, noget er galt. Og det gør jeg virkelig nu. Især efter jeg har spist, får jeg så svær åndenød, at jeg næsten ikke kan få luft. Det er blevet nærmest umuligt for mig at motionere af samme årsag, og derudover får jeg vejrtrækningsproblemer og konstant hosten mange gange på andre tidspunkter i løbet af dagen. Det er ikke fordi det føles som om, der er slim i halsen, jeg skal hoste op, men det er tør hoste, hvor min krop nærmest ikke kan stoppe med at hoste (det føles som en form for refleks, jeg ikke kan stoppe) og hvor jeg næsten ikke kan få vejret… Jeg kender min krop ret godt og er ret sikker på at der er et eller andet med mine lunger… Men lægen/sygeplejersken hos lægen siger jo at jeg ikke skal bekymre mig, fordi pustetesten er så fin, og at “hvis jeg havde astma ville jeg ikke kunne puste så kraftigt”… Kan det virkelig passe? Min mor, som har en pustetest-dims liggende derhjemme på grund af KOL, siger dog at hun også nogle dage kan puste så kraftigt, at testen viser et normalt tal ift. hendes alder, men derfor har hun stadig KOL, så også min mor er lidt skeptisk overfor min læge, da min mor også er vidne til mit åndenød til daglig… Hvad kan jeg gøre ved det, og igen, hvor sikker er sådan en pustetest på at påvise om noget er galt med ens lunger? Vh. Salma

Svar:

Kære Salma.

Tak for dit spørgsmål! Det lyder virkelig ikke rart med de symptomer du har.  Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har talt med din egen læge om det, som har undersøgt dig grundigt, lyder det til. Og som heldigvis ikke har fundet noget alvorligt galt. En pusteprøve kan sige meget, men ikke alt. Man kan i nogle tilfælde have en normale pusteprøve selvom man har astma. Hvis man har stor mistanke om astma, kan man evt. undersøge sagen nærmere ved, at man laver en pusteprøve derhjemme i et peak-flow meter. Det lyder som sådan én din mor har liggende. Nogen gange kan man også vælge at lave et røntgenbillede af lungerne eller henvise videre til en lungespecialist, hvis man ikke blir klogere. Sjældent kan meget mavesyre også gøre, at man hoster tørt. Det hele skal du tale med din egen læge om. Jeg er også sikker på, at din læge vil lytte til dig, hvis du igen bestiller en tid og fortæller hvor mange gener du har og du kan jo nævne, at du har skrevet her i ren frustration over hvor mange gener du har.

Jeg kan desværre ikke her i brevkassen sige så meget mere om, hvad dine gener skyldes, fordi det kræver lidt nærmere undersøgelse. Men jeg kan sige, at det er VIRKELIG godt, at du er stoppet med at ryge! Det er det bedste man kan gøre for at passe på sit helbred. Og så kan jeg anbefale dig, at du igen taler med din egen læge om problemerne. Du kan jo eventuelt vise din læge den besked, du har skrevet til mig her, fordi det er sådan en god beskrivelse af det du mærker.

Håber det var et svar du, du kan bruge!

God bedring og de bedste hilsner fra Gerda

Gerdas billede
Gerda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål