hvad skal jeg gøre og hvad er det
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
okay ved ikke om det er det rigtige sted at skrive til eller hvad? nu prøver jeg bare jeg er begyndt af få små sår nede ved min skede og rundt om den, og jeg har ikke nogen årsag til hvorfor de er kommet, og den er også meget øm og jeg ved heller ikke om jeg skal gøre nogen ved det eller at det bare går væk? når jeg googler rundt kan jeg ikke rigtig finde noget, eller kun nogen med klemydia (staves) og noget andet og jeg tænker ikke at det kan være det for jeg har aldrig haft sex ved ikke om det er det man for det af men det er også lidt lige meget men jeg ville bare spørge om i eller du viste noget eller havde en ide til hvad det kunne være eller skyldes? håber at jeg snart får svar fordi det gør rat ondt

Svar:
Kære pige 13 år.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det er bestemt det rigtig sted du skriver hen, brevkassen er netop et sted hvor du kan stille alt fra store til små spørgsmål. Hvis ikke vi kan svare på dem så vil vi altid give gode råd til hvor du så kan gå hen med dine spørgsmål!
Lige dit spørgsmål kan være et af dem der kan være lidt sværere at svare på, da det typisk vil være nødvendigt at rent faktisk se sårene for at kunne sige helt præcist hvad det er for noget.
Men du har læst dig frem til noget af det rigtige. Hvis man er seksuelt aktiv og begynder at få sår eller infektioner ved kønsdelene, så er det vigtig at opsøge en læge da det kan være en kønssygdom, som kan være farlig hvis den ikke behandles.
Eftersom du ikke har haft din seksual debut endnu er det nok ikke det du er plaget af. Mange unge på din alder er meget optaget af deres udseende og fjerner hår rigtig mange steder på kroppen. Dette kan typisk resulterer i små bylder (indgroede hår) og sår som der kan gå infektion i. Her kan et råd være at stoppe med at barberer sig eller i stedet for nøjes med at trimme håret. Det er også en god ide at vaske området med en desinficerede sæbe som kan købes på Apoteket.
Dette er nogen af de muligheder det kunne være, men som jeg skrev i starten, så er det her noget jeg vil råde dig til at gå til din læge med og få tjekket helt præcist hvad det er for at få den rette behandling!
Håber det kunne hjælpe, god bedring!
mvh læge Julie.