Hvad kan jeg gøre for at komme over hende?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg havde for nyligt en kæreste som slog op med mig for cirka 1 måned siden. Hun betød alt for mig. og så en dag slog hun bare op med mig. Hun sagde jeg ikke var god nok til hende. Siden hun slog op med mig har jeg haft det svært i skolen og der hjemme. Jeg er sjældent glad. Har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

Svar:
Kæreste dig,
Det kan være helt ufattelig hårdt at bryde med en kæreste, og den smerte det medfører skal bestemt ikke undervurderes. Når en, man er så tæt med og holder så meget af, pludselig ikke vil mere, kan det komme som det største chok og føles som et kæmpe brud af tillid, men også som et stort slag mod selvværdet og følelsen af at være god nok. De følelser, du har, er helt naturlige - selvom det ikke gør dem lettere. Det kan tage lang tid at komme sig over en kæreste, og særligt hvis bruddet var uventet på den måde, som det lyder som for dig. I sidste ende er det tiden, der heler én, og det kan godt blive en hård proces, du skal igennem. Langt de fleste mennesker oplever at have ondt i hjertet, for det er en uundgåelig del af det at elske. Selvom det kan være svært i tiden efter, må man prøve at sætte pris på, at man oplevede det, man gjorde.
Du skriver, at du har det svært i både skolen og derhjemme og sjældent er glad. Det er en hård periode, og det er helt naturligt at være ret nede i tiden efter. Der er mange tanker om hvorfor, der er savn til personen, og man kan føle sig meget alene. Man mister lidt motivationen til det hele og kan få lyst til bare at blive i sengen. Det er også helt okay at have brug for bare lige at blive i sengen og komme sig. Man må også acceptere smerten som en del af livet og så prøve bare at være i det, som det er. Nogle gange bliver det kun værre, hvis man kæmper imod de svære følelser. Men på et tidspunkt skal man også op igen, på et tidspunkt skal livet fortsætte. Og på et tidspunkt er det ikke længere hjælpsomt at blive i sengen og holde sig tilbage. På det tidspunkt kan det være en god ide at fylde ens dage med ting, man godt kan lide. Det kan være aftaler med venner, hygge med familien, at læse en god bog, spille fodbold, gå en tur. Nogle gange kan det også være en hjælp at blive optaget af noget nyt - for eksempel en hobby eller en sport. I tiden efter et brud, kan der være rigtig mange negative tanker, som kommer helt automatisk, og som man måske begynder at tro på. Det er vigtigt, at man prøver at afkræfte nogle af de tanker. For eksempel tanken om, at man er alene. Den tanke gør, at man føler sig ensom og ked af det, så det er ikke en hjælpsom tanke. Oftest er vi slet ikke så alene, som vi tror. Ofte kan den tanke afkræftes ved, at man lige skriver til en ven eller drikker en kop te med sin familie. Nogle negative tanker kommer også, fordi andre siger noget, som vi tror på. Du skriver, at din ekskæreste sagde til dig, at du ikke var god nok til hende. Det er en meget meget hård ting at sige, og du skal vide, at du er god nok. Lige præcis den, må du ikke tage alt for meget til dig, for det passer slet ikke. Du er god nok, måske skulle det bare ikke være jer. Det handler sjældtent om den ene person, men næsten altid om sammensætningen af personer.
At komme sig efter et knust hjerte er en hård opgave, men du skal nok klare den, det lover jeg dig. Det tager tid, men ræk ud til alle dem omkring dig, så er jeg sikker på, de nok skal hjælpe dig igennem det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du snart bliver glad igen.
Sophie