Hvad gør jeg her?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg vil høre om hvad i synes jeg skal gøre
Altså nu har jeg en kæreste og hun er 15 og jeg er 13, men der er bare det at hun har spurgt om vi skal lave noget men jeg er lidt i tvivl så jeg skrev til hende at jeg var i tvivl, men altså jeg ved heller ikke om jeg er klar endnu, hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det godt du spørger! Det er rigtig vigtigt, at du ikke gør noget, som du ikke føler dig klar til. Hvor er det bare sejt af dig, at du har sagt til din kæreste, at du er i tvivl om du gerne vil lave noget. For det er nemlig helt utroligt vigtigt, at man mærker efter indeni, og kun gør det, som føles rigtigt.
Og det er helt fair ikke at være klar. Du er kun 13 år, og din kæreste er to år ældre, så det er helt naturligt, at hun er mere moden end dig, og måske er mere klar til at prøve forskellige ting af end du er. Sådan må det gerne være. Det vigtige er, at hun respekterer dine grænser, og accepterer, at du er i tvivl om du er klar.
Mit umiddelbare bud er, at når du er i tvivl, så er det nok fordi du ikke helt er klar endnu. Og det er helt i orden. Hvis I skal "lave noget" er det vigtigt, at det er noget I begge to har lyst til, og som I begge to føler jer klar til. Ellers kan det blive virkelig ubehageligt for den ene eller begge af jer. Og det er absolut ikke det værd.
Så mine bedste råd er:
1. Lyt til dig selv
2. Mærk efter hvad du vil og ikke vil og
3. Fortsæt med at være ærlig over for din kæreste, og fortæl hende, at du ikke helt er klar endnu.
På den måde får I det bedste forhold og de bedste oplevelser sammen.
Jeg håber du kan bruge det!
Mange hilsner,
Siv