Hvad er straffen for at sætte klistermærker op ulovligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hvad er straffen for at sætte klistermærker op på f.eks. offentlig grund og privat grund (ulovligt)?

Svar:
Hej
Klistermærker i det offentlige rum er ulovlige på linie med grafitti. Det er et stort problem for flere kommuner, da det koster mange penge at fjerne klistermærker der er sat op i det offentlige rum. På privat grund, vil jeg tro der gælder de samme regler. Hvad straffen er i de enkelte tilfælde, vil være op til en dommer og omfanget af "hærværket" og af ens alder. Er man under den kriminelle lavalder, kan man ikke straffes, men andre tiltag vil kunne sættes i værk. Det lader dog ikke til at nogen er blevet straffet for at have sat klistermærker op. Selv politikere har sat klistermærker op i forbindelse med valget, hvad de ikke må. Andre med et budskab der skal ud, har også gjort det, men er efterfølgende blevet kontaktet af kommunen, som bad dem om at fjerne klistermærkerne.
Venlig hilsen
Henrik