Hvad er moralsk rigtigt og forkert?
brevkassespørgsmål af
Pia
17 år
Hej Cyberhus,
jeg er blevet slået lidt ind i en filosofisk bobbel på baggrund af noget min mor fortalte mig, da jeg var helt lille. Hun plejede at sige “bare fordi det er lovligt, gør det det ikke nødvendigvis moralsk rigtigt.” Hvilket jeg først tænkte over nu. Det fik mig til at tænke på rigtig mange ting som jeg egentlig føler jeg behøver et svar på før jeg kan fungerer ordentligt igen.
Hvad er moral, for det første? Hvad gør noget moralsk rigtigt eller forkert, fordi er det ikke et menneske-opfundet koncept? Er noget da ikke moralsk rigtigt eller forkert ifølge forskellige menneskers synspunkt og tro? Men hvordan kan vi så generelt definere noget som enten forkert eller rigtigt, uanset hvad loven siger, som f.eks. at se børneporno eller slå et andet menneske ihjel? For det må vel have noget med empati at gøre, som vi vel har udviklet igennem evolution som en social race.
Men hvordan ved jeg hvad der er moralsk rigtigt og forkert? Man måtte vel antage, at hvis noget er lovligt så er det ikke forkert, men det er også blevet modbevist, ikke blot med at vi solgte slaver og begyndte at udrydde dyrearter, men også hvordan vi opfører os i dagligdagen. Jeg ser det som forkert at råbe ad min mor og sige en masse dårlige ting, men hvorfor? Det er lovligt, men generelt set som respektløst og dårlig opførsel, altså en meget negativ ting. Hvordan kan vi generelt se det som en dårlig ting?
Hvordan er noget lovligt men ikke moralsk rigtigt når man skal tænke på, at moral handler om hvordan den individuelle person forstår rigtigt og forkert som. Men det må vel siges, at der vil altid være en baggrund for det. De fleste traditionelle kristne ser homoseksualitet som en synd, men er blevet bevist som helt normalt og sundt, hvilket er derfor de fleste mennesker med den viden ser ned på den enkelte traditionelle kristen med sådan et synspunkt, og siger at den mening er forkert.
Hvorfor synes vi at noget er rigtigt og forkert? Og hvem bestemmer om vi har ret, hvis vi nogensinde faktisk har ret?

Svar:
Hej Pia
Det er nogle store, men vigtige spørgsmål du stiller. Moral er jo en af de rigtig fede ting vi mennesker har, som fx sørger for vi ikke alle sammen synes det er god stil at gå og slå på hinanden og det der er værre. De spørgsmål du stiller er også meget store, og nogle som er blevet forsket og filosoferet  i lang lang tid i mange forskellige fagligheder. Du er derfor langt fra den eneste, der er faldet i den filosofiske bobbel over moral! Der vil derfor nok også komme forskellige svar afhængigt af hvem man spørger og inden for hvilket fagområde. Jeg skal prøve at svare så godt jeg kan på dine spørgsmål, selvom man kunne læse mange tykke bøger om dem alle, og stadigvæk undre sig.
Hvad er moral, spørger du. Hvis man spørger filosoffer om det, diskuterer de fx om det handler om at påføre mindst mulig smerte og mest mulig lykke til alle, eller om handler om nogle helt stålfaste principper for rigtigt og forkert, der aldrig kan gradbøjes. Nogle af dem snakker også om, hvor moral kommer fra - nogen mener fx at det kommer fra gud. Hvis du kunne tænke dig at læse mere om den filosofiske indgang til moral og etik, kunne bogen Sofies Verden kunne være en god introduktion. Filosoffer som Kant og Kierkegaard er også gode bud, men de er måske lidt tørre i det.
I forhold til dine spørgsmål om hvornår man ved om noget er moralsk rigtigt eller forkert, er svaret nok en blanding af de ting du nævner: empati, kultur og love. Der er en hel masse ting, som de fleste velfungerende mennesker godt ved er gode eller dårlige at gøre, uden at vi behøver at spørge nogen. Det er tit de åbenlyse tilfælde hvor det gør skade på nogen - hvis de bliver slået, får stjålet noget, bliver råbt af osv. - som vi kan mærke i maven er forkerte. Og hvis der er noget, der går ud over nogen på en negativ måde, er det ofte moralsk forkert. Hvis man oven i købet får ondt i maven over det, kan man for det meste godt stole på den fornemmelse.
Hvordan kan man generelt vide om noget er moralsk forkert?
Grunden til at noget er moralsk forkert kan man selvfølgelig diskutere om det kommer fra evolution, fra gud eller noget tredje. Her er måske det vigtigste at kigge på hvad vi bliver enige om er moralsk rigtigt og forkert sammen som samfund. Det ses både i det vi gør, hvordan vi taler om ting generelt, hvordan vi opdrager børn og når vi laver love. Her ved vi ofte hvad der er rigtigt fordi de voksne i ens liv har lært os det. Det er rigtig at hvad vi sammen synes er moralsk rigtigt og forkert ændrer sig over tid og er forskelligt hos forskellige kulturer. Man kan håbe på det er fordi vi bliver klogere og tænker mere på ikke at skade andre. Derfor er det vigtigt at vi som samfund bliver ved med at tænke over og snakke om, hvordan vi kan udvikle os i en positiv retning og forbedre os moralsk både som samfund og som mennesker. Hvis du er interesseret i hvordan det sker på verdensplan, kan du prøve at læse om fx FN's menneskerettighedsråd (United Nations Human Rights Council), eller organisationer som Amnesty International eller Avaaz, der arbejder med menneskerettigheder.
Hvem bestemmer hvad der er rigtigt og forkert og hvorfor er noget lovligt, men moralsk forkert?
Helt konkret bestemmer vi i Danmark hvad der er rigtigt og forkert sammen ved at vi alle sammen stemmer på de politikere, vi er enige med, som laver love. De skal dog overholde grundloven. Det er dog en meget vanskelig disciplin at lovgive så alt der er moralsk forkert kan dømmes. Fx vil vi nok ikke have politi nok til at udskrive bøder til alle dem, der nogensinde har kaldt nogen en båtnakke, og det ville nok også være lidt for streng en lov. Men selvom det ord nok ikke er så slemt, er det stadig ikke pænt at kalde nogen det. Nogen gange kan man også tænke at de love der bliver lavet er moralsk forkerte - derfor er det igen vigtigt at lytte til den følelse man kan have af at noget er forkert og snakke med andre om det. Det er sådan vi som samfund bliver klogere på hvad der er rigtigt og forkert. Og ved selvfølgelig at bruge vores ret til at stemme når vi bliver 18.
Jeg håber der var en smule svar i det, ellers kan jeg anbefale at spørge din lokale bibliotekar om nogle gode bøger om emnet - de plejer at være ret så seje til at finde den slags.
Hilsen Agnete