Hvad er det her
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg har i over et år haft en mærkelig fornemmelse af når jeg går for lang tid eller anstrænger mig fordi noget ubehageligt sker så går min “blodsikulation“ helt amok nede i mine føder og det begynder at summe og snorre helt sindsygt. Og tilsidst kan jeg gå i muskelsamentregnings kramper. (som en orgasme fx) ved ikke om det er det. Men det har været for længe nu! Hvad er det. Og kan man godt få nogle anti orgasme piller for at stoppe at man openbart bliver ophidset i blodet og muskler på mærkelige tidspunkter?

Svar:
Hej med dig
Vi kan nogle gange opleve signaler fra vores krop, som vi ikke har mærket før og derfor har svært ved at forstå. Derfor er det rigtig godt du skriver og er nysgerrig på, hvad de signaler mon kan betyde, og jeg håber mit svar kan hjælpe.
Ud fra det du beskriver, så lyder det til, at det du oplever når din fødder summer og snorrer, er det man kalder for muskelkramper. Muskelkramper kan opstå, hvis musklerne er trætte eller irriterede, som de eksempelvis kan blive ved gåture eller når man anstrænger sig over længere tid, som du beskriver. Det kan føles rigtig ubehageligt, når man mærker den slags kramper, og der kan godt gå op til flere minutter før musklen slapper af igen og smerten forsvinder. Man kan desværre ikke selv kontrollere, hvornår kramperne kommer, men for at forebygge dem kan du prøve at drikke godt med væske både inden og efter en gåtur eller anden aktivitet, hvor du anstrænger dig. Kommer muskelkramperne alligevel, så kan du prøve at udstrække eller massere musklen for at lindre smerten og få musklen til at slappe af igen.
Det er rigtig, at man også kan mærke en slags krampe, når man får en orgasme, men som beskrevet ovenfor, så tror jeg ikke det hænger sammen med de kramper du mærker. En orgasme kan måske de første gange føles ubehagelig, fordi det er en ny følelse, men ofte er orgasmen forbundet med noget rart for både piger og drenge. De kramper du mærker ved en orgasme vil bestå af nogle hurtige muskelsammentrækninger, som oftest er centret omkring bækkenet og i musklerne omkring kønsdelene. Mine tanke med at beskrive følelsen ved en orgasme er, at det måske kan hjælpe dig til at kende/mærke forskel på det du beskriver og en orgasme.
For at svare på dit spørgsmål, så findes der desværre ikke nogen pille, der kan forhindre de kramper du mærker. Det du kan gøre er prøve mine råd af, og hvis kramperne kommer hyppigere eller bliver voldsommere, så kan det være, at du skal skrive/ringe til egen læge, men som udgangspunkt er der slet ikke noget farligt eller mærkeligt i det du mærker, selvom det kan føles ubehageligt.
Jeg håber du kan bruge mit svar - du er altid velkommen til at vende tilbage til brevkassen, hvis du har noget på hjertet.
De bedste hilsner
Maren