Hvad er der galt?

brevkassespørgsmål

Hvad er der galt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hejsa cyberhus, jeg har det tit ret underligt i kroppen hvor jeg bare kan begynde at græde uden jeg helt ved hvorfor jeg græder. Jeg ved virkelig ik hvorfor, jeg bliver ik mobbet, jeg er sund og rask, så jeg ved virkelig ik hvad det skulle være! JEg har også bare ret maange dage hvor jeg bare for trip af alt og allehvor jeg heller ik ved hvorfor. Håber i forstod det på den måde jeg skrev

Svar:

Kære du,

Tak for dit brev!

Du skriver, at du tit bliver ked af det og at du kan få trip af alt og alle, uden du ved hvorfor. Det kan der være mange årsager til - måske er der sket noget, der har gjort dig ked af det, måske har du haft en dårlig oplevelse af en art. Ud fra det du skriver, lyder det dog ikke til, at det er det, der er tilfældet. I din alder er det nemlig fuldstændig normalt, at have nogle humørmæssige udsving.

Når man er 14 år gammel, er de fleste lige gået i puberteten, og der er derfor rigtig mange hormoner, der fiser rundt inde i kroppen. Det kan godt give lidt rod i følelserne nogen gange. Man kan opleve, at man kan svinge fra at være virkelig glad, til at være dybt ulykkelig på meget kort tid. Måske har man haft den bedste dag, men så kommer man hjem, og så spiller de den forkerte sang i radioen, og så bliver man dybt ulykkelig. Nogen gange skal der ikke mere til. Og man kan have en oplevelse af, at alt og alle omkring en, er irriterende og får en til at blive i dårligt humør. Måske trækker ens lillebror vejret på en irriterende måde eller ens far sætter mælken i køleskabet på en irriterende måde eller ens veninde bruger nogle irriterende emojis i sine snaps. Det kan virke lidt fjollet, når man ser det på skrift, men når man er i det, kan det være det mest irriterende i verden. Mange piger og kvinder oplever noget lignende lige op til, at de skal have deres menstruation og mens de har den. Her er hormonerne nemlig også på overarbejde.

Hvis det er hormoner, der er skyld i, at du har de her oplevelser med at blive ked af det og trippe, uden du ved hvorfor, så er der ikke så meget du kan gøre ved det. Andet end det du allerede gør, som er det helt rigtige: at være opmærksom på det. Det er nemlig virkelig flot af dig, at du lægger mærke til når det sker og er opmærksom på dine egne reaktioner. Nogen gange, når man er meget hormonel, kan man nemlig komme til at sige og gøre nogen ting, som man ikke helt mener. Måske er man mere sur og ked af det end man plejer, hvilket kan gå ud over nogen, som måske ikke helt har fortjent det. Derfor er det så flot af dig, at du er opmærksom på når det sker, og derfor måske kan blive mere bevidst om dine egne handlemønstre. Men hormonerne er en del af livet, og det er humørsvingningerne derfor også, så der er ikke så meget andet at gøre, end at acceptere, at de er der.

Jeg håber du kan bruge svaret!

De bedste hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål