Hus og venner
brevkassespørgsmål af
Mira
13 år
Hej. Jeg er 13 år gammel. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få mine veninder på besøg nogle gange og det vil de også rigtig gerne men jeg syntes bare at mit hus udefra er vild grimt og jeg gider ik at blive flov over mine veninder og jeg vil ikke have at de syntes qt det er grimt osv.. men jeg syntes at mit hus er meget fint indenvendigt bare ikke udenpå hvad skal jeg gøre..

Svar:
Kære Mira
Det er helt forståeligt at du gerne vil have dine veninder på besøg hjemme ved dig - en af de ting der er dejligt ved at have gode veninder, er netop det med at man kan komme hjem til hinanden, hygge sig og have det sjovt sammen.
Det lyder ikke så rart, at du føler dig flov over hvordan dit hus ser ud udvendigt. Nogle gange kan man godt gå rundt med en forestilling om, at et eller andet er virkelig pinligt eller grimt, som du siger - og man kan være nervøs for om andre også går rundt og gør sig de samme tanker eller måske endda være overbevist om, at andre tænker det samme om det man synes er pinligt eller grimt. Det kan godt føles som en rigtig stor ting for en selv, selvom andre måske slet ikke lægger mærke til det eller tænker over det.
Umiddelbart tror jeg ikke, at dine veninder vil tænke at dit hus er grimt - måske tænker de slet ikke over hvordan det ser ud og hvad de synes om det - selvom det er noget som fylder en del for dig. Og selv hvis de gør, så er det slet ikke sikkert de tænker det samme om det som dig - det kan være at de faktisk synes det er et rigtig fint eller hyggeligt hus du har. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have at dine veninder skal synes at dit hus er pænt - det er en helt naturlig menneskelig ting, at have lyst til at imponere andre, fremstå godt og gøre et godt indtryk hos andre. Men - som skrevet - så tror jeg ikke det er det der er det vigtige for dine veninder. Det vigtigste - tænker jeg - må være det I har med hinanden og jeres relation. Når man har et godt venskab og en god relation med nogen, så bør det ikke betyde noget, hvordan man bor.
Jeg forstår godt at det er noget som fylder meget for dig og jeg tror også at der er mange i din alder som har det lige som dig - at de føler at et eller andet er virkelig pinligt, selvom det i virkeligheden slet ikke er noget som andre ville synes. Jeg håber dog at du får inviteret dine veninder med hjem på besøg alligevel, for det lyder til at det er noget du rigtig gerne vil og jeg synes ikke at udseendet på dit hus er noget du bør være flov over. Det er jo ikke dig der har bestemt hvordan det ser ud og jeg tror - som nævnt - heller ikke umiddelbart at det er noget som dine veninder vil tænke over. Jeg tror til gengæld at de vil synes at det er rigtig dejligt at du inviterer dem hjem til dig og jeg tror også det er noget der kan gøre jer endnu tættere i jeres relation.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid kan skrive herind igen, hvis der skulle opstå flere spørgsmål.
Mange hilsner Freja