Hjælp jeg ryger
brevkassespørgsmål af
Marie
12 år
Hej
For nogen måneder siden begyndte jeg at ryge. Og jeg ved godt at det er dumt men jeg har det skidt. Jeg har lige været indlagt på sygehuset i viborg og ved ikke hvad jeg skal gøre mine veninder ved det godt og mine forældre ved at jeg har prøvet.  Kan mine forældre se dette?

Svar:
Hej Marie,
Tak for dit spørgsmål!
Jeg er ked af høre, du har været indlagt. Det lyder da ikke særlig rart! Jeg håber, du er okay og har det godt igen.
Kan dine forældre se det?
Du skriver, at du begyndte at ryge for nogle måneder siden, og at dine veninder godt ved det? Jeg læser det som om, at dine forældre ved, at du har prøvet at ryge, men at de ikke er klar over, at du ryger nu.
Jeg kan godt forstå, hvis du er nerøvs for om dine forældre kan se om du ryger. Det kan jo være svært, når man ikke ved, hvordan de vil reager, hvis de finder ud af, du er begyndt på det.
Man kan måske være bange for, at de bliver vrede, ked af det eller skuffet, hvis de finder ud af, at du er begyndt at ryge. Jeg kan godt forstå, hvis du har tænkt på det.
Alle sundhedspersoner har tavshedspligt, det vil sige at lægerne også har det. Tavshedspligt er til for at beskytte dig og andre danskere med fortrolige og private oplysninger omkring helbreddet, så det ikke kommer videre til andre. Det vil sige, at hvis du siger til lægen, at vedkommende ikke må sige noget til dine forældre, så skal lægen respekter det. Der kan dog være situationer, hvor det er nødvendigt at lægen fortæller ting videre til, hvis han eller hun mener, at det kan være meget skadeligt eller er en mere alvorlig situation omkring dit helbred.
Du er 12 år gammel, så dine forældre har stadigvæk adgang til dine sundhedsoplysninger og journaler fra sygehyset, hvor lægerne har skrevet omkring årsagen til, du blev indlagt. Lægerne skriver også, hvilken medicin du er blevet behandlet med og undersøgelserne, du har været igennem, mens du har været indlagt. Dine forældre kan søge om at se din journal, så det vil sige, at de kan læse, hvad lægen har skrevet ned omkring dig. Det kan også være, at de har dirkete adgang til det fra en sikker hjemmeside.
Har du fortalt, lægen at du ryger? Hvis ja, så kan det meget vel være, at det står i din journal. Men, hvis du derimod ikke har fortalt dem det i forbindelse med din indlæggelse, så vil det ikke stå nogle steder. Det kan selvfølgelig også været, at de har opdaget, du har røget, og efterfølgende har noteret det. Man kan også tage en blodprøve for niktion, som er i cigaretter, men det er fra lang sikkert, at de har taget den.
Jeg tænker, at dine forældre har været med dig, da du blev indlagt, så måske ville de have opdaget det allerede? Det er heller ikke sikkert, at dine forældre vil søge adgang til din journal. Grunden til du blev indlagt, havde det noget med rygningen at gøre? Hvis, ja, så kan det være, at dine forældre har opdaget det. Hvis rygningen er årsagen til din indlæggelse, men dine forældre ikke ved det, så vil jeg klart foreslå dig at fortælle dem det. Det er vigtigt med et godt helbred og at du kan være åben omkring det med dine forældre.
Hvordan har du det skidt?
Det virker i hvert fald som en stor ting at skjule for dine forældre. Det må også være rigtig hårdt. Du har lige været indlagt, men tænker mest på, hvorvidt dine forældre kan se det? Det må være hårdt at føle, man skal skjule ting på den måde overfor sin familie.
Du skriver, at du ved det er dumt at ryge, men at du har det skidt. Det lyder da ikke særlig rart, at du ikke har det godt. Når du giver udtryk for, at du har det skidt. Hvordan skidt er det så? Er det fordi, du bliver fysisk dårlig, når du ryger eller havde du det allerede dårligt? Eller er det, fordi du har det skidt med dig, du ryger? Uanset, så er løsningen ikke rygning, og som du selv skriver, så er det ikke den bedste ide at ryge. Det kan være meget skadeligt for helbredet, det er dyrt og man kan lugte meget af røg, men i sidste ende, så får du det hverken bedre fysisk eller psykisk bedre. Det kan måske virke sådan, men det er en kortvarig løsning på det, der i virkeligheden går en på.
En god snak
Jeg vil derfor råde dig til at snakke med nogen omkring, hvordan du har det. Måske dine veninder, forældre eller en god lærer, men det kan også være en anden person, som du har det godt med. Det vigtigste er, at du føler dig tryg og lyttet til i situationen. Det kan være svært at fortælle andre, hvordan man egentlig har det, men jeg tror, du vil blive glad, hvis du fik delt dine tanker og følelser. Det kunne også være, at du følte, det ville hjælpe på det, hvis du fortalte dine forældre, at du er begyndt at ryge. Det kan godt være, at de ikke tager det særligt godt. Det kan være, at de lige skal vende sig til tanken. Jeg tror, du vil få det bedre, hvis du fik det sagt til dine forældre. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at få det sagt til dine forældre, men jeg tror alligevel, at du vil få det bedre med at få det sagt. Det kan være rigtig hårdt at skjule det for dine forældre, og det vil du ikke føle, du skulle, hvis du fortalte dem det. De vil måske også opdage det med tiden. Det kan være, at de kan lugte røgen eller undre sig over, hvor du pludselig er henne. Du kan måske fortælle dem, hvorfor du ryger og hvorfor du føler et behov at ryge? Det kan være, at de får en bedre forståelse af det så og så kan I få en snak omkring det.
Du kan finde et sted, hvor I er alene, så der ro omkring jer til at få snakket. Du kan også skrive det til dem, hvis du synes, at det er lidt svært at få det sagt foran dem.
Kunne det være en mulighed?
Hvis du pludselig føler, at du har lyst til at ryge, så kunne du måske prøve andre ting? Ting, der kan få dine tanker væk fra det, det der gør, at du har det skidt. Det kan være mange forskellige ting, men et godt udgangspunkt er noget, som du finder glæde ved at lave. Det kan både være alene, sammen med veninderne eller dine forældre. Det skal egentlig bare være noget, der gør dig glad og som du synes er spændende at lave. Det kan være, at du har noget i tankerne. Det kan jo være alt fra at læse en god bog eller til at gå en tur med hunden. Det kan også være at løbe en tur i skoven, men det kan også være at tegne, lytte musik, eller endda spille lidt selv. Det kan også være, at du finder ro ved at se en god film eller serie, du holder af. Det kan være sammen med veninderne, forældre eller måske dine søskende, hvis du har nogen. Det er god måde at få fokusset væk fra din lyst til at ryge, når den opstår. Det vigtigste er, at du finder noget, der kan gør dig glad og som du synes er spændende. Det kan også godt tage lidt tid for nogen af finde noget, så det må du ikke lad dig slå ud af. Tro på der findes en bedre løsning end cigaretterne!
Jeg håber, du kan bruge mit svar og råd til noget, og at du får snakket en masse med dine nærmeste.
De bedste hilsner,
Nikita