Hjælp! To af mine venner er forelsket i den samme
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse. For noget tid siden blev en af mine meget gode venner forelsket i en. Men problemet er at der også er en anden af mine rigtige gode venner der er forelsket i hende. Jeg føler meget  at  jeg skal vælge en side. Jeg har hørt fra den ene af dem at den anden har sagt til ham at han skal holde sig væk fra hende fordi han har været forelsket i hende i rigtig mange år og truer med at slå ham. Jeg vil gerne hjælpe dem begge uden at vælge side. Hvad skal jeg gøre?!

Svar:
Hej med dig,
Det er lidt en svær en, den her. Jeg kan godt forstå du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Og jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke har lyst til at vælge side.
Min første tanke er, at det måske kan være en idé at spørge pigen, om der er en af dine venner, hun er interesseret i. Måske kan hun godt lide den ene, og så er det selvfølgelig rigtig ærgerligt for den anden, men så er det ligesom sådan det er. Det kan også være, at hun ikke kan lide nogen af dem, eller godt kan lide dem begge to, og så er situationen lidt en anden.
Hvis hun ikke kan lide nogen af dem, kan der være en mulighed for, at en af dem kan "vinde" hendes interesse ved at vise, at han gerne vil hende. Det kan også være, at hun gør det meget tydeligt, at hun ikke er interesseret og heller ikke bliver det, og så er den ikke længere.
Hvis hun godt kan lide dem begge kan det nemt blive en kamp mellem dine venner om, hvem der så får hende. Og jeg kan godt forstå dine venner kan blive uvenner over det, og blive vrede på hinanden, for det er store følelser vi snakker om. Og når man bliver vred, og samtidig ikke ved hvad man skal gøre, kan det føles nærliggende at true med at slå - fordi man føler, at der ikke er andet man kan gøre, og at man ikke har flere handlemuligheder. Men det er aldrig en god idé at ty til vold.
Set i et større perspektiv er det et livsvilkår, at man kan være to (eller flere), der er forelsket i den samme pige. Og det kan være rigtig ubehageligt, og meget splittende i en vennegruppe, hvis to er forelsket i den samme. Min anden tanke er derfor, at det kan være en god idé at få dine to venner til at tale sammen. Få dem til at snakke om hvad det er de mærker og føler, og få dem til at sætte nogle spilleregler for, hvad de må stille op med deres følelser og hvordan de må opføre sig over for pigen. Måske bliver de enige om, begge to at backe off. Måske bliver de enige om, at de gerne må være venner med hende, men ikke mere end det. Måske bliver de enige om, at de må gøre alt hvad de overhovedet kan og vil, for at få hende til at kunne lide sig. Og måske bliver de enige om noget helt fjerde. Det er sådan set ikke så vigtigt, hvad præcis de bliver enige om. Men det er vigtigt, at de tager en snak og opstiller nogle fælles spilleregler. Ellers er der meget stor risiko for, at forelskelsen i den samme pige vil ødelægge deres venskab.
Jeg håber du kan bruge svaret, og ønsker dig held og lykke!
Mange hilsner,
Siv