Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
hjælp
brevkassespørgsmål af
Emilie
17 år
Hej
Jeg skal til tandlæge snart og er bange for at han kan se at jeg har anoreksi men ved ikke rigtig hvad det der gøre at tanlægen  kan se det i min mund jeg er rigtig bange og er tæt på at aflyse min tid
HJÆLP!!!

Svar:
Hej
Tak for dit henvendelse om tandlæger og anoreksi.
Din tandlæge kan ikke umiddelbart se på dine tænder og dit tandkød, at du har anoreksi. Anoreksi gør ikke noget ved tænderne. Dine tænder er færdigdannet før de kommer op i munden og anoreksi påvirker ikke dannelsen af tænderne og laver ikke skader på tænderne.
Hvis du lider af bulimi - og har kastet op længe - vil en tandlæge kunne se, at du har syreskader på tænderne. Tandllægen kan ikke se, hvad dine syreskader kommer af. De kan også komme af at drikke meget sodavand eller juice eller spise mange sure ting. Jo flere gange du har kastet op, jo større skade kan der ses på dine tænder. Men det er ikke noget, der kan ses dag 1. Der skal en lang periode til med for meget syre i munden, før det for alvor kan ses på tænderne. Til gengæld kan din tandlæge stort set ikke stille noget op med det, hvis du er i gang med at ødelægge dine tænder ved at kaste op. Syreskadede tænder er meget svære at gøre noget ved. Skaderne kan standses, hvis du holder op med at kaste op, men ikke gå over af sig selv.
Hvis du har haft anoreksi længe, vil din tandlæge måske kunne se det på de forandringer, der sker med resten af kroppen, når man har anoreksi.
Jeg vil bestemt råde dig til at sige det til din tandlæge. Det er det normale, at oplyse sin tandlæge om sygdomme, man har. Da du er 17 år gammel, har din tandlæge tavshedspligt om din sygdom og må ikke fortælle andre om det.
Men - du er under 18 år og alle sundhedspersoner har pligt til at reagere, hvis de ser tegn på mistrivsel hos de børn og unge, de behandler. Anoreksi eller bullimi er i høj grad mistrivsel. I så fald vil din tandlæge måske føle sig forpligtet til at skrive et bekymringsbrev til kommunen.
Når jeg ser, hvad du skriver, så tænker jeg, at du måske ikke har haft anoreksi så længe og at det kun er dig selv der ved det. Eller ganske få andre. Og at din bekymring handler om, at du er bange for at "blive opdaget" - og måske forstyrret i din anoreksi?
Jeg tænker, at du har brug for hjælp. Anoreksi er en alvorlig sygdom, du risikerer at ødelægge din krop og dit helbred permanent, så jeg tænker at det haster med at få det opdaget.
Hvis du ikke er i behandling har Cyberhus både chat og andre brevkasser som, du måske vil kunne bruge.
Mit råd til dig er at søge hjælp. Og jeg vil bestemt foreslå dig at holde fast i dit tandlægebesøg, at fortælle tandlægen, hvad du fejler og bede tandlægen se godt efter om der er skader på dine tænder.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge