Hjælp
brevkassespørgsmål af
Freya
12 år
jeg har det rat svært, men folk hved ikke hvorfor, jeg er rat lukket inde, når jeg endelig prøver at tale om følser og, hvordan jeg har det kan der ikke komme noget ud, min mor har stres hun var maget på hospitale jeg har endda set hende blive tage væk på en bove jeg hved ikke hvordan jeg skal snakke om det jeg kan heller ikke snakke med mine ejne forældre om det kun skrive det ned min mor spurgte om jeg gad og prøve skole sygolen jeg saged ja men jeg hved ikke hvordan jeg skal stoppe med at vare indelukket. Jeg hved heller ikke hvordan jeg kan sige det til min klasse hvor svært jeg har det, de fleste vil nok ikke forstå det men jeg græder mig selv i søvn nogle nætter plz hjælp

Svar:
Kære Freya
Det kan være rigtig svært at tale om sine følelser, og der er rigtig mange der er lukkede om det de er kede af. Det er dejligt at du egentlig gerne vil åbne op, men du skal vide at det er helt normalt at have det som du har det.
Det lyder som om din mor har det svært, og at du derfor har oplevet nogle voldsomme ting. Det er rigtig svært at se sin mor, blive kørt væk i en ambulance. Jeg synes din mors forslag om at tale med en skolepsykolog lyder som en rigtig god idé. Du behøver ikke selv komme op med en løsning på hvordan du bliver bedre til at åbne op, for det kan virkelig være svært at løse på egen hånd. Jeg tænker præcis det er sådan noget du kunne snakke med psykologen om.
Du kunne både tale med psykologen om hvordan du bliver bedre til at tale om de ting du er ked af, men psykologen kunne måske også hjælpe dig til at finde en god måde, til at få fortalt om de her ting til din klasse? På nogle skoler kan skolepsykolgen endda komme med i klassen og hjælpe med at fortælle sådan nogle ting, så det er måske også en mulighed for dig?
Jeg kan godt forstå hvis du synes det er svært overhovedet at skulle tale med psykolgen, men måske kunne du overveje at skrive dine tanker ned, og så bare give dem til psykologen. På den måde kan du få fortalt det du gerne vil, uden at skulle finde orderne frem, når du sidder overfor psykologen.
Jeg kan se at du er god til at fortælle om hvordan du har det her i brevkassen, så jeg er sikker på du kan skrive et brev der ligner til skolepsykologen.
Det er så godt at du gerne vil dele dine tanker, for det kan godt være svært at gå alene med de ting man er ked af. Jeg håber du kan bruge de ting jeg har skrevet, og at det kan hjælpe dig at få talt eller skrevet til skolepsykologen.
Gode hilsner Maya