Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Hej cyberhus Jeg har brug for et godt råd Min menstruation kommer sandsynligvis næste weekend og det er pænt træls for skal til lan fra fredag til lørdag og lørdag skal vi til møde omkring et eller andet og søndag skal vi til fødselsdag, lan er på skolen så det tænker jeg er fint nok men det der møde er ovre hos nogen hvor jeg syns det vil være akavet at smide mine rester i deres skraldespand og det samme hos min bedstemor som sandsynligvis ikke har menstruation så skal de jo tømme en skraldespand med mit skrald syns det er lidt pinligt specielt når de ved det er mig Kh en bekymret pige på 13 med kraftig menstruation

Svar:

Kære dig,

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du synes det er lidt pinligt at skulle smide dine bind/tamponer i en skraldespand i nogle andres hjem, og at du er bekymret for, om der overhovedet er en skraldespand. Sådan tror jeg faktisk, at mange unge piger har det. Og så kommer ens menstruation altid ubelejligt, men jeg vil forsøge, at give dig nogle små tips, som jeg håber, at du kan bruge.

Først og fremmest er menstruation helt naturligt, og ikke noget man skal skamme sig over, eller som egentlig er pinligt. Det kan sagtens være lidt akavet, når man skal skaffe sig af med et bind eller en tampon, men endnu mere akavet, hvis man ender med at smide det i toilettet, som kan stoppe af det. Et bind eller en tampon er affald ligesom så meget andet, og det er hverken mere eller mindre ulækkert. Det kan måske hjælpe at tænke på, at det ville være mere pinligt f.eks. at bløde igennem, fordi man ikke lige fik skiftet i tide.

For at løse din situation i weekenden, tænker jeg, om det er muligt for dig at skifte bind eller tampon lige inden, du skal til mødet om lørdagen? På den måde kan du måske vente med at skifte det igen, indtil du kommer hjem, hvor du ved, at du kan smide det ud. Det kan også være, at du lige den dag kan bruge et kraftigere bind eller tampon, som kan holde lidt længere. Hvis du ikke kan vente med at skifte, kan du rulle bindet/tamponen ind i noget toiletpapir, så det er dækket til, og så smide det ud i skraldespanden, evt. lidt under det andet skrald. På den måde er det ikke så tydeligt, at det er dit affald fra din menstruation.

Når du skal besøge din bedstemor om søndagen kan du starte med at tjekke, om der er en skraldespand på badeværelset. Din bedstemor har også haft menstruation, og jeg tror ikke, at hun vil tænke noget særligt om, at du har brugt skraldespanden til dit affald. Som jeg skrev før, er det bedre end at bløde igennem eller at stoppe toilettet til. Hvis du har mod på det, kan du spørge hende om hun har en lille skraldepose, du kan have ude på toilettet, og som du kan slå en knude på og smide ud, inden du tager hjem. Så har du selv sørget for det meste.

Jeg håber, at du får en god weekend - menstruation eller ej.

De bedste hilsner,

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål